20. juli 2019
Foto: Hans Jørgen Johansen.
Foto: Hans Jørgen Johansen.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Ekspert: Ingen politisk vilje til at tage fat på råstof-problemer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ekspert: Ingen politisk vilje til at tage fat på råstof-problemer
Sjælland - 19. juni 2019 kl. 09:52
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Spørgsmålet om, hvor vi skal skaffe sten, grus, sand og andre råstoffer fra til at bygge nye huse og veje for, har i årevis haft lav prioritet på Christiansborg. Det duer ikke i en tid, hvor vi bygger mere og mere, og behovet for råstoffer vokser.

arrow Læs også: Fakta: Ny plan for grusgrave på vej

Det mener Per Kalvig, geolog og chefkonsulent i Videncenter for Mineralske Råstoffer og Materialer (MiMa) hos Geus.

- Råstofområdet har gennem en årrække politisk haft meget lav prioritet. Der har ikke været politisk vilje på Christiansborg til at se på problemet. Man har sagt, at det må regionerne tage sig af, og det betyder, at man blandt andet har været fri for at skulle tage stilling til de forskellige interesser i de arealer, der kunne blive udlagt til grusgrave, siger Per Kalvig.

Han understeger, at Danmark ikke løber tør for grus, sten og andre råstoffer i morgen. Råstofferne er stort set overalt i vores undergrund, uanset hvor vi arbejder og bor. Men netop derfor er det langt fra alle råstoffer, der reelt kan hentes op af jorden. Og det er heller ikke alle råstofferne, der kan bruges til alle formål; der er store kvalitetsforskelle.

- Byer som Roskilde og Hedehusene med al deres infrastruktur ligger oven på store forekomster af sten og grus. Præcis derfor er der brug for en national strategi, siger Per Kalvig.

En national strategi ville på en gang kunne sikre, at man både passer på og udnytter de råstoffer, vi har, bedst muligt. Samtidig vil man kunne tage hensyn til ressourcerne, når man skal anlægge nye veje og byområder. Med en national strategi vil man kunne igangsætte den efterforskning der skal til for at finde fremtidens råstofgrave.

Dertil kommer, at man kan undgå at skulle transportere råstofferne fra Jylland til hovedstadsområdet med den ekstra tunge trafik og CO2-udledning, det vil medføre.

- Der mange hensyn, der skal tages. Og i det billede skal vi ikke glemme, at rigtig mange ikke ønsker at være naboer til en grusgrav. Vi danskere har den lidt besynderlige holdning, at bygninger og veje ikke skæmmer, men det gør de huller, som råstofferne kommer fra, siger Per Kalvig.

arrow Grusmangel kan øge tung trafik på tværs af Sjælland
19. juni 2019 kl. 09:25 Opdateret: kl. 09:15