17. september 2019
Regionsrådsformand Heino Knudsen varsler flere patient-undersøgelser i de 15 udbudsklinikker, der drives af private læge-firmaer, rundt om i Region Sjælland.
Regionsrådsformand Heino Knudsen varsler flere patient-undersøgelser i de 15 udbudsklinikker, der drives af private læge-firmaer, rundt om i Region Sjælland.
Foto: Jens Wollesen SJ-MEDIER
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Efter patient-klager: Udbudsklinikkers service skal granskes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter patient-klager: Udbudsklinikkers service skal granskes
Opdateret 09. september 2019 kl. 12:02
Sjælland - 09. september 2019 kl. 11:57
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Patienterne er overordnet set tilfredse, men et mindretal på knap 30 procent er enten »i ringe grad« eller »slet ikke« tilfredse med servicen på udbudsklinikken i Nakskov.

Det viser en rundspørge hos 2400 patienter i klinikken, som Region Sjælland har foretaget på baggrund af en række serviceklager fra nogle borgere.

Undersøgelsen er den første af sin slags. Men regionsrådsformand Heino Knudsen varsler flere patient-undersøgelser i de 15 udbudsklinikker, der drives af private læge-firmaer, rundt om i Region Sjælland.

- Undersøgelserne giver et godt billede af den service, som den enkelte udbudsklinik leverer. Derudover er det også et redskab for os som region til at udvikle og tilpasse tilbuddene fremadrettet, så de matcher borgernes forventninger. Vi kan blandt andet se, at vi som region ikke har været gode nok til at informere patienterne om, hvad de kunne forvente. Det skal vi rette op på fremadrettet, siger Heino Knudsen i en pressemeddelelse.

I forlængelse af den konkrete undersøgelse fra Nakskov vil regionsrådsformanden gå i dialog med Nordic Medicare om, hvordan servicen dér kan forbedres.

For selv om syv ud af ti patienter er overvejende tilfredse med servicen hos Nordic Medicare, er der områder, hvor der er plads til forbedringer. Det gælder blandt andet muligheden for at se den samme læge eller sygeplejerske som tidligere.

- Nordic Medicare leverer på mange områder den service, som vi har aftalt. Men der er også områder, hvor der er plads til forbedringer. Vi skal hele tiden udvikle på den service, vi leverer til vores borgere, og derfor vil vi også gå i dialog med Nordic Medicare om, hvordan patienttilfredsheden og servicen kan øges yderligere, siger Heino Knudsen.

I skrivende stund driver Nordic Medicare 12 udbudsklinkker rundt om i Region Sjælland. Ud over to i Nakskov, drive selskabet yderligere fire på Lolland, to i Nykøbing F.,en i Stege på Møn samt i Kalundborg, Gørlev, Slagelse og St. Heddinge.

To andre firmaer driver i alt tre klinikker i Nykøbing Sj., Holbæk og i Vordingborg.