
Tog: Pendlerne på Lille Syd-banen mellem Næstved, Haslev og Køge må indstille sig på, at direkte tog til København først kommer i 2023.
Tidligere skulle Lille Syd kobles sammen med den nye København-Ringsted bane i 2018. Så blev arbejdet forsinket og sammenkoblingen udskudt til midten af 2021.
Nu har transportminister Benny Engelbrecht og forligskredsen bag jernbanens nye signalprogram så accepteret en ny plan fra Banedanmark, som reelt betyder endnu en udskydelse.
Planen betyder, at Banedanmark undlader at opføre et midlertidigt sikringsanlæg ved Køge Nord Station. Det skulle sikre traditionelle signaler til københavner-togene, indtil et nyt signalsystem var klar til at tage over i 2024.
Signalprogrammet har være ramt af talrige forsinkelser og skandaler. Men på det seneste er der ifølge Banedanmark faktisk sket så store fremskridt, at man nu har overbevist politikerne om helt at droppe det midlertidige sikringsanlæg.
»Den aktuelle fremdrift giver mulighed for at fremrykke ibrugtagning af det nye signalsystem. Banedanmark har således indgået aftale med Alstom om at fremrykke ibrugtagningen, så det nye signalsystem bliver ibrugtaget ultimo 2022«, skriver Banedanmark i et notat til transportpolitikerne.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her