20. september 2021
Der skal skrues ned for trafikstøjen og op for indsatsen til støjbekæmpelse, hvis det står til Alzheimerforeningen. Arkivfoto: Kenn Thomsen
Der skal skrues ned for trafikstøjen og op for indsatsen til støjbekæmpelse, hvis det står til Alzheimerforeningen. Arkivfoto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Demensforening vil have støj på finansloven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Demensforening vil have støj på finansloven
Sjælland - 11. september 2021 kl. 07:07
Af By Martin Olsen Efter at en rapport fra Syddansk Universitet (SDU) og Roskilde Universitet (RUC) i denne uge viste, at trafikstøj øger risikoen for

Efter at en rapport fra Syddansk Universitet (SDU) og Roskilde Universitet (RUC) i denne uge viste, at trafikstøj øger risikoen for at udvikle en demenssygdom, forslår interesseorganisationen Alzheimerforeningen nu, at emnet får mere fokus i de kommende forhandlinger om næste års budget for staten.

- Partierne i Folketinget bør på baggrund af undersøgelsen fra RUC og SDU sætte sig rundt om bordet og se, om de kan gøre noget mere for at reducere støjpåvirkningen af mennesker fra for eksempel veje og jernbaner. I de igangværende politiske finanslovsforhandlinger er det desuden oplagt, at håndværkerfradraget blandt andet øremærkes til støjreducerende forbedringer af soveværelser, siger Nis Peter Nissen, direktør i Alzheimerforeningen.

Man har i en årrække brugt støjreducerende materialer til statslige veje, ligesom regeringen og Folketingets øvrige partier med infrastrukturaftalen fra i sommer afsatte godt fire milliarder kroner til støjreduktion. Men det er - om ikke en dråbe i havet - så i hvert fald ikke helt nok, mener Alzheimerforeningen.

Store omkostninger

Direktøren henviser til, at udover de store menneskelige omkostninger ved demens er det også en af de dyreste sygdomme for samfundet, da demente typisk skal have hjælp til stort set alt hele døgnet. Demens er for eksempel oftest årsag til, at man kommer på plejehjem.

En af forskerne bag rapporten, støjekspert og adjungeret professor ved Institut for Naturvidenskab og Miljø på Roskilde Universitet Mette Sørensen, forholder sig ikke politisk til undersøgelsens resultater, men håber, at rapporten kan bidrage til at skabe et bedre beslutningsgrundlag. Samtidig giver hun et par råd til, hvad politikerne kan gøre, hvis de vil prioritere det.

- Vi synes, det er vigtigt at, politikerne har det fulde billede af, hvad risikoen ved trafikstøj er, og hvor omkostningsfuldt det er for samfundet (...)Det er et spørgsmål om at sætte penge af og prioritere for eksempel støjskærme, klimaasfalt, støjdæmpende dæk og at sænke farten de steder, hvor der bor mange mennesker, siger Mette Sørensen.

Ingen overraskelse

Selvom rapporten fra RUC og SDU om sammenhængen mellem trafikstøj og risikoen for at udvikle demens har trukket mange overskrifter og megen opmærksomhed i denne uge, så overrasker det ikke hverken den ene af forskerne bag eller Alzheimerforeningen.

- Jeg er ikke særligt overrasket over resultatet, jeg arbejdet med emnet i 10 år, og jeg vidste, at trafikstøj gav hjertekarsygdomme. Det er også undersøgt i forhold til andre sygdomme som diabetes og slagtilfælde, hvor der også er en sammenhæng, så det overrasker mig ikke, at vi i den her undersøgelse finder en sammenhæng med demens, siger Mette Sørensen.

Hos Alzheimerforeningen er man dog opmærksom på, at det er første gang, at sammenhængen mellem netop trafikstøj og demens er undersøgt så grundigt.

- Det her er en meget stor forskningsundersøgelse, der er baseret på omfattende materiale af høj kvalitet. Det er den første meget kvalificerede forskning på området. Resultatet overrasker mig ikke, vi har set andre undersøgelser, der viser sammenhæng mellem partikelforurening og demens. Men undersøgelsen bidrager med ny viden og sætter fokus på, at det er muligt at forebygge ved at fjerne eksempelvis støjbelastning, siger Nis Peter Nissen.

SN.dk har forsøgt at få en kommentar fra Miljøstyrelsen, der står for regler og vejledninger om trafikstøj, men det har ikke været muligt inden deadline.

Synes du, at kommunen er der for dig?