23. september 2021
Danske forbrugere er som ingen andre glade for at handle i de fysiske butikker, viser en undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners. Foto: Allan Nørregaard
Danske forbrugere er som ingen andre glade for at handle i de fysiske butikker, viser en undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Danske forbrugere indtager førstepladsen i begejstring over fysiske butikker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danske forbrugere indtager førstepladsen i begejstring over fysiske butikker
Sjælland - 06. august 2021 kl. 06:01

De danske forbrugere er vilde med igen at kunne shoppe i fysiske butikker. I en ny international undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners er danskerne på en klar førsteplads, når det handler om at forvente at vende tilbage til gamle indkøbsvaner fra før covid-19-nedlukningerne.

I en lang række lande har covid-19-pandemien fremskyndet en udvikling i retning mod mere og mere onlinehandel. Men i Danmark er billedet anderledes. Tre ud af fire danske forbrugere forventer at vende tilbage til de samme måder at shoppe på, som de benyttede sig af, før pandemien satte ind.

Ifølge undersøgelsen fra Simon-Kucher & Partners udviser forbrugerne ingen andre steder en tilsvarende begejstring for shopping i fysiske butikker. I Storbritannien forventer 42 procent af forbrugerne, at deres shoppingadfærd ændrer sig permanent i forlængelse af covid-19. I Sverige og Norge forventer henholdsvis 39 og 33 procent permanente forandringer af deres indkøbsvaner - væsentligt flere end de 25 procent i Danmark.

Det er især mad og drikke, som de danske forbrugere hellere vil købe i supermarkedet end på nettet. Kun 15 procent af danskerne forventer permanent ændret shoppingadfærd ved køb af mad og 17 procent ved køb af drikkevarer.

Til gengæld regner noget større grupper af forbrugere med at ændre adfærd, når det handler om køb af udstyr til børn (33 procent) og have (28 procent).

Adfærd kan ændre sig

Nicolai Broby Eckert, partner hos Simon-Kucher & Partners og ekspert i forbrugeradfærd, er overrasket over svarene fra de danske forbrugere:

- Vi har ikke set lignende resultater i tidligere studier, og det er heller ikke tendensen internationalt, at et stort flertal blandt forbrugerne vil vende tilbage til de fysiske butikker. Dertil kommer, at Danmark generelt er nået længere med digitaliseringen end mange andre lande.

Ifølge Nicolai Broby Eckert kan en forklaring være, at det er relativt let at komme til at shoppe i fysiske butikker i Danmark.

- I forhold til mange andre lande er afstandene korte i Danmark, så man skal ikke bruge den halve dag på transport, og man behøver ikke at planlægge sin indkøbstur lang tid i forvejen.

Nicolai Broby Eckert betoner, at undersøgelsen fokuserer på forbrugernes forventninger til den kommende tid efter pandemien.

- Én ting er, hvad folk forventer at foretage sig. Noget andet er, hvad de rent faktisk gør. Det bliver spændende at se, hvad der i realiteten sker i de kommende måneder. Måske har folk virkelig savnet at tage på shopping i fysiske butikker efter de mange måneders lockdown. Det kan meget vel være, at butikkerne her og nu oplever, at kunderne myldrer ind igen. Det er dog noget mere interessant, hvad der sker på længere sigt. Det er også værd at bemærke, at der trods alt er 25 procent af forbrugerne, der forventer en permanent adfærdsændring. Så det er alt i alt vores vurdering, at tendensen i retning af mere og mere onlinehandel fortsætter. Derfor er det stadig vigtigt, at de handlende arbejder videre med deres strategier for, hvordan de i fremtiden kan sælge både online og via fysiske butikker, fastslår Nicolai Broby Eckert.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen »Global Touchpoint Study 2021« er gennemført af konsulenthuset Simon-Kucher & Partners som en onlineundersøgelse med dataindsamling i juni 2021. 1.009 forbrugere i Danmark (15.223 forbrugere globalt) er blevet spurgt om deres adfærd inden for indkøb/shopping og deres præferencer i forhold til shopping før, under og efter covid-19-pandemien.

Stemmer du til kommunalvalget i år?