28. november 2020
Maria Bojsen ses her med nogle af de glade økologiske svin på Birthesminde. Foto: Jette Bundgaard
Maria Bojsen ses her med nogle af de glade økologiske svin på Birthesminde. Foto: Jette Bundgaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Coop hjælper økologisk svineproducent

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Coop hjælper økologisk svineproducent
Sjælland - 28. marts 2020 kl. 07:14
Af Lars Jørgensen

Mens restauranter og caféer nærmest fra den ene dag til den anden lukkede ned som følge af corona-restriktioner, kunne Maria Bojsen og Kent Nielsen se stort set hele deres indtægtsgrundlag forsvinde med lige så høj hastighed.

Parret ejer og driver Birthesminde, som producerer økologiske frilandsgrise til en lang række restauranter primært i København.

- Så da de lukkede, stoppede ordrerne til os selvfølgelig også, siger Maria Bojsen.

- Derudover havde vi en række markeder og festivaller, vi skulle have leveret til her i foråret, men som nu er aflyst, siger hun.

Birthesminde havde op mod jul en vellykket crowdfunding-kampagne hos Coop, så da detailhandelsvirksomheden gav grønt lys til, at mindre fødevareproducenter i forbindelse med coronakrisen gratis kunne benytte sig af Coop Crowdfundings platform til at sælge varer, slog de til.

- Det her giver en fantastisk mulighed for at for at brede kendskabet til sine varer ud. Godt nok har vi onlinesalg på vores hjemmeside, men vi er jo kun en lille producent på det store marked. Så vi er meget glade for, at Coop vil hjælpe os og andre i denne tid, siger Maria Bojsen.

Privatsalg afbøder faldet

Hun har endnu ikke overblik over, hvad corona-krisen koster Birthesminde på bundlinjen.

- Heldigvis har vi fået godt gang i privatsalget og både hos Coop og på vores egen hjemmeside ser det fornuftigt ud. Men samlet rækker det måske til en måneds grisefoder. Det er svært at hamle op med vores normale salg til restauranterne, fortæller Maria Bojsen.

Hos Coop er grunden til at hjælpe de mere end 50 forskellige fødevarevirksomheder, koncernen har talt med, indlysende.

- Virksomhederne oplever lige nu at miste mellem 50 og 100 procent af deres omsætning, og udfordringen for mange er, at de ikke har en webshop og derfor ikke har et sted at afsætte deres varer, siger Lasse Bolander, formand for Coop og fortsætter:

- Derfor giver vi dem nu mulighed for at bruge Coop Crowdfundings platform som en direkte salgskanal - og selvfølgelig uden omkostninger. På Coop Crowdfunding har vi 11.000 danskere, som allerede bakker op om de danske fødevareproducenter via crowdfunding, og vi tror på, at den nye måde at sælge på, kan være en god løsning for mange af de mindre producenter og iværksættere, siger han.

Hos Birthesminde arbejder man i øjeblikket på, at cirka 10 andre små og lokale fødevareproducenter kan afsætte deres varer på Birthesmindes hjemmeside, og på den måde i fællesskab få øget salget til private. Den slags tiltag er der en del af for tiden, og skal man finde noget positivt i den nuværende situation, er det blandt andet sammenhold og kampgejst, mener Maria Bojsen.

- Folk er virkelig kreative, finder på løsninger og er ekstremt gode til at hjælpe hinanden. En anden positiv ting, man måske kan tage med fra denne her krise er, at folk bliver mere bevidste om produktionskæderne og bliver mere interesserede i, hvor deres fødevarer kommer fra, siger hun.

Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?