24. august 2019
Pendlerne mellem Ringsted og Næstvedf kan se frem til togbusser fra på søndag og lang tid frem. Foto: Peter Andersen.
Pendlerne mellem Ringsted og Næstvedf kan se frem til togbusser fra på søndag og lang tid frem. Foto: Peter Andersen.
Foto: Jørgen Juul
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Borgmestre frygter sporarbejde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgmestre frygter sporarbejde
Sjælland - 22. marts 2019 kl. 10:02
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Flere togpendlere vil skifte til bil eller i værste fald flytte væk.

arrow Læs også: Se video og grafik: Nu står den på togbusser og færre tog

Sådan lyder det fra fire bekymrede borgmestre forud for seks måneders sporarbejde på jernbanen mellem Ringsted, Næstved og Nykøbing F., der begynder søndag og slutter 28.september.

Under sporarbejdet skal pendlerne med togbus. Det vil næsten fordoble rejsetiden fra Vordingborg og Nykøbing F. til København, og det har allerede fået togpendlere til at købe sig en bil, skriver borgmestrene i et åbent brev til transportminister Ole Birk Olesen (LA), beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) og Folketingets transportudvalg

»At flere vælger at gå fra kollektiv trafik til egen bil er absolut ikke den rigtige vej at gå i forhold til at skabe et bæredygtigt miljø og ... mindske trafikken på motorvejene«, skriver Vordingborg-borgmester Mikael Smed (S), Guldborgsund-borgmester John Brædder (G), Lolland-borgmester Holger Schou Rasmussen (S) og overborgmester i København Frank Jensen (S).

I stedet for den nuværende togbus-løsning, hvorefter pendlerne skal skifte til tog i Næstved, foreslår borgmestrene, at DSB indsætter direkte togbusser til Køge.

- Man har indsat direkte togbusser med succes, da der tidligere var sporarbejde på S-togsbanen i Nordsjælland. Det undrer os, at man ikke vælger den løsning her. Ifølge DSB giver det ikke mening. Men vi mener ikke, tingene er undersøgt til bunds. Derfor sender vi det her brev, siger Mikael Smed til sn.dk.

Han understreger, at sporarbejdet på sigt bliver en gevinst for området med korttene rejsetid mod København.

- Og det glæder vi os til. Men sporarbejdet varer bare i så lang en periode og give så meget ekstra rejsetid, at vi er nødt til at råbe op. Det er jo folks private tid på dagen, der tages af, siger Mikael Smed.

John Brædder ser endnu mere bekymret på sporarbejdet. Han frygter simpelthen fraflytning.

- Var det blot en måned eller to, det handlede om, så gik det måske, men det er faktisk for visse dele af strækningen op mod to år. Hvis det er flere år, hvor man har fem timer hver vej, så bliver man rigtig træt af det, og så risikerer vi, at de sætter deres hus til salg og rykker ind mod hovedstaden, siger han til TV Øst.

Hos DSB ser man ikke de direkte tog til Køge som en gangbar løsning.

Ifølge informationschef Tony Bispeskov er det ikke sikkert, at en busforbindelse vil være hurtigere end DSB's valgte løsning.

- Det kan være hurtigere i nogle situationer, men sagen er jo den, at sporarbejderne kommer til at betyde, at rigtig mange desværre kommer til at tage deres bil i den her periode. Det betyder, at der vil være væsentlig flere biler på vejene. Det har vi taget højde for, siger han til TV Øst.