26. juli 2021
Tomas Revsbech
Foto: Tomas Revsbech
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Biler: Betalingszoner i København på tegnebrættet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Biler: Betalingszoner i København på tegnebrættet
Sjælland - 16. september 2020 kl. 11:38
Af Tomas Revsbech

En kørselsafgift for personbiler, der kører rundt i København og Frederiksbergs gader, kan meget vel komme i spil, når næste skridt mod en grøn bilpark i 2030 skal tages.

arrow Læs også: Brug for mange flere elbil-opladere: Se tallene, og hvor opladerne står i dag

Bilkommissionen, der i sidste uge afleverede deres bud på, hvordan man får én million elbiler på vejene i 2030, skal nu i gang med at finde frem til deres bud på, hvordan man sikrer den nødvendige infrastruktur til de mange el- og Plug in-hybrid biler om 10 år.

Og her kan betaling for personbiler i miljøzoner, som der allerede er i dag for lastbiler, busser og varebiler, blive diskuteret.

Trængsel forsvinder ikke med elbiler

Det bekræfter professor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet, forsker i trængsel og et af ekspert-medlemmerne af Bilkommissionen til Sn.dk

- Det er relevant at tage op, blandt andet fordi der er meget trængsel i hovedstaden. Det problem forsvinder ikke, fordi der kommer flere elbiler, siger Mogens Fosgerau til Sn.dk, og fortsætter:

- Samtidig har miljøzoner den fordel, at teknologien allerede er der. Der er allerede i dag miljøzoner for lastbiler, busser og varebiler, tilføjer han.

Miljøzoner er der allerede

Miljøzonerne gik i luften 1. juli og håndhæves af hundredvis af nummerpladescannere rundt om i København og Frederiksberg Kommuner.

Mogens Fosgerau understreger, at kommissionen ikke er kommet i gang med arbejdet på den næste rapport og at miljøzoner derfor slet ikke er diskuteret i kommissionen endnu.

Et andet af kommissionens ekspertmedlemmer, Otto Anker Nielsen, professor i transport på DTU, har dog også omtalt miljøzoner som en mulighed til Fagbladet Ingeniøren (Kræver abonnement)

Antallet af biler i og omkring København vokser og vokser. Mange af de cirka 95.700 borgere, der pendler fra Region Sjælland til Region Hovedstaden, gør det i bil. Foto: Kenn Thomsen

Skal ses i større sammenhæng

Mogens Fosgerau understreger, at vurderingen af en kørselsafgift hænger sammen med, hvad man vil bruge pengene til, eksempelvis opstillingen af ladestandere til elbiler eller en ny havnetunnel, der kan lede trafikken uden om Københavns centrum.

- Det er helt afgørende, at hvis man indfører kørselsafgift, så skal det ske i sammenhæng med, at man ser på, hvad pengene skal bruges til, siger han.

Derudover skal det hele også sættes i forhold til, hvor meget bilejerne i forvejen betaler i bil-skatter og -afgifter og om en ny kørselsafgift får en social slagside, understreger professoren.

Ikke en betalingsring

En miljøzone for personbiler vil på nogen måder minde om en betalingsring, som den SRSF-regeringen forsøgte at indføre efter valget i 2011. Men der er også forskelle.

Med en betalingsring er det primært dem, der pendler ind og ud af København, der står med broderparten af byrden. I en miljøzone kommer dem, der kun kører inde i zonen, også til at tage deres del.

- Og i modsætning til en betalingsring, hvor alle så at sige betaler det samme, så åbner teknologien bag miljøzoner op for, at man betaler afgift, efter hvor meget man kører rundt inde i zonen. Det er en teknologi, der kan ramme trængselproblemet mere præcist, end en betalingsring.

- Men der vil stadig være en social problemstilling i forhold til, at pendlere fra omegnskommunerne og dem længere udefra bliver berørt, siger Mogens Fosgerau.

Bilkommissionens næste rapport ventes klar inden årsskiftet.

arrow OVERBLIK: Fire modeller til at få flere elbiler på vejene
07. september 2020 kl. 16:35 Opdateret: kl. 16:36
arrow FDM: Drop afgifter og find samlet løsning for grøn omstilling
07. september 2020 kl. 13:58 Opdateret: kl. 14:00
arrow Partier vil have en million grønne biler i 2030 trods milliardudgift
07. september 2020 kl. 12:42 Opdateret: kl. 12:44
De olympiske lege i Tokyo er igang. Hvor meget OL-guld regner du med vil blive uddelt til de danske atleter?