8. december 2019
Den nordsjælandske lokalbane Hillerød-Helsingør samt emvigbanen skal i 2020 og 2021 køre med batteritog på forsøgsbasis. Odsherredsbanen kan blive den næste - hvis forsøget går godt. Foto: Allan Nørregårrd.
Den nordsjælandske lokalbane Hillerød-Helsingør samt emvigbanen skal i 2020 og 2021 køre med batteritog på forsøgsbasis. Odsherredsbanen kan blive den næste - hvis forsøget går godt. Foto: Allan Nørregårrd.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Batteri-tog på vej i Nordsjælland - Er Odsherredsbanen den næste?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Batteri-tog på vej i Nordsjælland - Er Odsherredsbanen den næste?
Opdateret 29. november 2019 kl. 12:57
Sjælland - 29. november 2019 kl. 10:46
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

De togrejsende på lokalbane Helsingør-Hillerød vil fra næste år kunne sætte sig ind i et tog, der kører på batteri i stedet for på diesel.

arrow Læs også: Batteridrevne tog skal på skinner fra næste år

Det sker som led i en aftale mellem Transportministeriet og regionsrådsformændene i henholdsvis Region Hovedstaden, Region Midtjylland og Region Sjælland. Her skal der indsættes batteritog på forsøgsbasis på den nordsjællandske lokalbane samt lokalbanen Lemvigbanen i Jylland i 2020 og 2021.

Det oplyser transportministeriet i en pressemeddelelse.

- En afprøvning af batteritog i Danmark vil give de relevante parter en nyttig erfaringsindsamling fra praktisk drift, inden vi potentielt afgiver ordre på batteritog til passagerdrift. Det vil samtidig give passagererne mulighed for at prøve batteritog i dagligdagen på de danske skinner, lyder det fra transportminister Benny Engelbrecht i pressemeddelelsen.

Odsherredsbanen

Går forsøget godt står lokalbanen Odsherredsbanen som den næste i kø til at få batteritog.

Her har transportministeriet og trafikselskabet Movia faktisk netop færdiggjort analyseret potentialet i batteritog. Og konklusionen er, at banen vil være velegnet til batteritog. Men transportministeriet konkluderer, at der først vil være god økonomi at indsætte batteritog på banen mellem Holbæk og Nykøbing Sj, når de nuværende dieseltog på banen alligevel skal udskiftes.

Heino Knudsen, der er regionsrådsformand i Region Sjælland (S), ser store muligheder i batteritog.

- Vi vil gerne have en så bæredygtig togdrift som mulig, og en så god service for vores togpendlere som muligt. Kan man eksempelvis øge frekvensen af tog med batteritog? Det kan forsøget forhåbentlig være med til at klarlægge, siger Heino Knudsen til nærværende avis.

København-Kalundborg?
I Transportministeriets analyse åbnes der også op for, at der på sigt kan køre batteritog hele vejen fra Kalundborg til København - og måske endda fra Nykøbing Sj. til København.

- Nordvestbanen er jo ikke vores ansvar, men det vil da være fantastisk for borgerne i den del af vores region, hvis batteritog kan være med til at sikre at køretiden fra Kalundborg til København med tog kommer ned på en time, siger regionsrådsformanden.