30. marts 2020
BRT Lautrupparken
Foto: Grafik: Movia.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: BRT-busser testes i erhvervsområde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

BRT-busser testes i erhvervsområde
Opdateret 21. februar 2020 kl. 18:17
Sjælland - 21. februar 2020 kl. 13:44
Af Tomas Revsbech
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Et af Sjællands største erhvervsområder, Lautrupgård i Ballerup, får muligvis et af landets første BRT-ruter. Det skriver Movia i en pressemeddelelse.

arrow Læs også: Tanja: Østbanen, mit smertensbarn - av av av!

Bus Rapid Transit kaldes populært tog på gummihjul og er lige nu i spil på lokalbanen Østbanen og på vej til Aalborg.

I Ballerup er BRT kommet i spil, fordi området er udfordret af trængsel. Et problem, der ifølge Movia, ikke bliver mindre af, at hovedstadsområdet vokser med 120.000 borgere frem mod 2030.

De foreløbige undersøgelser, som Ballerup Kommune og Movia står bag, viser, at en klimavenlig BRT-linje, der kører på batteri, kan tiltrække arbejdskraft til virksomhederne samt sikre by- og virksomheds-udvikling i Lautrupgård.

Næste skridt er at spørge grundejerne i området og lave en helhedsplan i løbet af 2020, inden projektet skal endeligt besluttes.

Undersøgelsen viser, at det vil koste ca. 195 millioner kroner at anlægge en BRT linje i Lautrupgård.

Det indbefatter BRT-vejbaner, anlæg af BRT-stationer og ombygning af vejnet, men også anlæg af en ny vejforbindelse til det nordøstlige Lautrupgård, stisystemer til forbedring af den interne tilgængelighed for fodgængere og cyklister samt ombygning af en række byrum.

I fald projektet senere realiseres - være det første forsøg med et førerløst BRT-buskoncept i Danmark og også et af de første forsøg i Europa, oplyser Movia.

Det fremgår ikke af Movias materiale, hvor lang den nye BRT-linje fra Malmparken Stogstation til Klausdalsbrovej via Lautrupgård, eventuelt skal være. Men men den nuværende rute er cirka 3,5 kilometer lang.

arrow Østbanen: Ombygning til busser er dyrere end nye togskinner
20. februar 2020 kl. 07:16 Opdateret: kl. 09:33
arrow Tog eller BRT? I Sverige er diskussionen endt i busser
15. februar 2020 kl. 09:00 Opdateret: kl. 16:06
arrow V-ordfører: »Spændende perspektiver« i BRT-busser på Østbanen
13. februar 2020 kl. 12:15 Opdateret: kl. 12:07