Telefonerne er overbelastede på grund af en brugerfjendtlig hjemmeside og alt for mange invitationer til for få vacciner. Nu opruster Region Hovedstaden på deres coronahotline og retter samtidig en skarp henvendelse til sundhedsministeren
Telefonerne gløder til Region Hovedstadens Coronahotline. Der er rigtig mange, som vil have hjælp til at booke tider til vaccination, og det overbelaster systemet.
Der er i det helt taget rigtig mange eksempler på, at systemet med at booke vacciner ikke fungerer, fortæller Christoffer Buster Reinhardt (K). Han har som formand for Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden fået mange af dem på første hånd fra frustrerede borgere, som har kontaktet ham for at klage.
"Jeg får helt enormt mange henvendelser fra frustrerede borgere omkring vacciner.dk, og jeg kan godt forstå frustrationerne. Jeg sad selv på hjemmesiden i går og skulle bestille tid til et ældre familiemedlem, og efter en time måtte jeg give op," siger han, som på baggrund af alle disse henvendelser har indkaldt Sundhedsudvalget til et ekstraordinært møde for at diskutere problemet.
Dette møde er netop overstået tirsdag formiddag, da Rudersdal Avis taler med ham, og her har man besluttet at rette henvendelse til sundhedsminister Magnus Heunicke.
For situationen, hvor så mange mennesker har så meget besvær med at booke vaccinationer er uholdbar.
"Vi har besluttet at rette en fælles henvendelse til sundhedsministeren, og bede ham om at få styr på det her område. Henvendelsen har to ben. Den ene handler om vacciner.dk. Det er simpelthen en brugerfjendtlig og oldnordisk hjemmeside, og vi vil have brugervenligheden op. Det skal være lettere tilgængeligt at få en vaccine, og det skal ikke tage flere timer i kø. Den anden ting handler om antallet af invitationer, der bliver sendt ud, fordi der er stort misforhold mellem antallet invitationer, der bliver sendt ud og antallet af doser, der reelt er," siger Christoffer Buster Reinhardt.
Netop den dårlige hjemmeside, og at der er alt for mange mennesker til for få vacciner, er de to hovedårsager til de problemer, som mange mennesker oplever, og det er også grunden til, at Region Hovedstadens coronahotline er fuldstændig overbelastet.
En del af kapacitetsproblemerne på telefonen handler således om, at hjemmesiden vacciner.dk er så dårlig, at folk begynder at ringe ind til Regionen i stedet. Og det er slet ikke meningen. Den coronahotline er egentlig forbeholdt dem, som for eksempel ikke har NemID eller skal have hjælp til at booke.
"Vores kapacitet og bemanding burde egentlig være rigelig til gruppen af borgere uden NemID, men den er ikke nok til den nuværende situation med et system, der fungerer dårligt," siger Christoffer Buster Reinhardt og fortsætter:
"Jeg har ikke ansvaret for hjemmesiden, så det kan jeg kun opfordre til bliver fikset. Jeg har til gengæld et ansvar for Region Hovedstadens telefontilbud, og der har vi netop besluttet at opmande. Vi er i gang med at rekruttere flere og flytter nogle af vores patientvejledere over på coronahotlinen. Det skulle gerne give lavere telefontider, " siger han.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her