20. januar 2021
Kirsten á Rogvi skal det næste års tid fungere som borgerrådgiver i Rudersdal Kommune
Kirsten á Rogvi skal det næste års tid fungere som borgerrådgiver i Rudersdal Kommune
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Rudersdal indfører borgerrådgiver: Hun skal forebygge frustration og forvirring over kommunen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rudersdal indfører borgerrådgiver: Hun skal forebygge frustration og forvirring over kommunen

Kirsten á Rogvi er Rudersdal Kommunes nye borgerrådgiver. Rådgiveren er foreløbig et etårigt pilotprojekt

Rudersdal - 26. november 2020 kl. 11:45
Af Mikkel Brøgger Petersen

Fra begyndelsen af det nye år får Rudersdal Kommune Kirsten á Rogvi som borgerrådgiver. Hun er uddannet jurist, og hun fortsætter lidt endnu som juridisk konsulent på områderne skole, børn og familie.

Hun definerer sit arbejde således:

"Min opgave bliver at hjælpe borgere, der er faret vild i systemet, understøtte en god forvaltningskultur og få udbredt et mindset og en metode til at inddrage borgeren bedre," siger hun og fortæller, at projektet handler om at udbrede tankerne fra Rudersdal Kommunes Udviklingssporet, som er et samarbejdsprojekt på tværs af kommunale områder.

Her drejer det sig om komplekse sager eller sammensatte problemer, hvor flere instanser i kommunen er inde over. Målet er så en mere helhedsorienteret indsats.

Foreløbig er der tale om en projektansættelse, som skal se, om behovet er til stede i kommunen. I slutningen af næste år bliver projektet evalueret, og det vil blive vurderet, om der er behov for en permanent borgerrådgivningsordning. Det kommende Økonomiudvalg vil i starten af 2022 tage en beslutning.

Fakta
Målet med borgerrådgiveren

Borgerrådgiveren er et et-årigt pilotprojekt, der har følgende mål:

  • At understøtte en god forvaltningskultur og sikre retssikkerhed i den kommunale forvaltning
  • At rådgive og vejlede borgere
  • At give borgerne en direkte indgang til en borgerrådgivningsordning
  • At finde løsninger på komplekse problemstillinger




Kilde: Rudersdal Kommune
Frustrerede borgere

Kirsten á Rogvi fortæller, hvilke sager hun typisk kommer til at arbejde med.

"Fra andre borgerrådgiver hører jeg flere sige, at de ofte kommer ind i sager, hvor borgere er frustrerede over ikke at kende sagsgangen, hvorfor der bliver indhentet oplysninger om dem, hvor i sagsprocessen man er, hvad er næste skridt, og det er ofte, inden sagen er afgjort, nævner flere borgerrådgivere. Der er ofte forvirring om, hvad der sker i sagen, og hvorfor man ikke hører noget. Her vil jeg kunne fortælle om sagsgangen, og hvorfor man ikke har hørt noget med det samme," fortæller hun.

Ikke borgerens advokat

En borgerrådgiver bliver blandt andet af den juridiske tænketank Justitia beskrevet som en slags kommunal ombudsmand. Så hvordan er det på én gang at være ansat af kommunen, men også være borgerens vagthund?

"Jeg er ikke borgerens advokat, partsrepræsentant eller bisidder. Hvis man henvender sig med en konkret problemstilling, løses det med det eller de områder, hvor sagen er. Jeg kommer ikke til at gå ind og afgøre sager. Men jeg kan sagtens hjælpe borgere videre, og det er en vigtig funktion," siger hun og fortsætter:

"Borgerne kan forvente, at jeg kan rådgive, vejlede og hjælpe videre. Jeg kan også tage mere generelle problemstillinger op, som så skal drøftes og løses med de enkelte områder," siger hun.

På Rudersdal Kommunes hjemmeside vil der komme en indgang til borgerrådgiveren. Den er der dog ikke endnu.

Er det en god idé at indføre bøde eller straf, hvis man ikke vil gå i isolation efter en udlandsrejse?