8. december 2019
Eleverne på Nærum Gymnasium har gennem nogle år stille og roligt i samarbejde med PlanBørnefonden opbygget deres eget udviklingsprojekt i Afrika, hvor de ikke bare støtter 42 fadderbørn i Kenya, men også bygger skoler, laver biblioteker og skaber trygge rammer for de lokale skolebørn i Bondo. Her ses Helena og Naila fra 1.g klassen med den største indsamling.
gallery icon

Se billedserie

Eleverne på Nærum Gymnasium har gennem nogle år stille og roligt i samarbejde med PlanBørnefonden opbygget deres eget udviklingsprojekt i Afrika, hvor de ikke bare støtter 42 fadderbørn i Kenya, men også bygger skoler, laver biblioteker og skaber trygge rammer for de lokale skolebørn i Bondo. Her ses Helena og Naila fra 1.g klassen med den største indsamling.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Nærum Gymnasium lever i Kenya

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nærum Gymnasium lever i Kenya
Rudersdal - 13. november 2019 kl. 19:20
Af Lars Sandager Ramlow
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

På Nærum Gymnasium (NAG) har hver klasse et fadderbarn, som de på én dag i efteråret indsamler penge til via et samarbejde med PlanBørnefonden. Fadderbørnene bor i landsbyen Bondo i Kenya og mange af dem er tilknyttet den lokale skole, Nyakongo Secondary School. Det kan man læse i Frederiksborg Amts Avis torsdag.

Indsamlingen organiseres af elevernes eget MAC (Make A Change) -udvalg på skolen og nyder hvert år stor opbakning fra alle skolens elever. Indsamlingen er desuden omgivet af forskellige relaterede aktiviteter som f.eks. besøg fra Afrika, FredagsCafé og forløb i undervisningen. Om indsamlingen siger formanden for MAC-udvalget Anne-Louise Ryhl (3.g):

- Vi på støtter PlanBørnefonden, fordi det at hver klasse har deres individuelle fadderbarn gør, at de knytter sig til en person, som de følger igennem deres tre år på gymnasiet. Derudover appellerer PlanBørnefonden direkte til eleverne, da fadderbørnene er omkring den samme alder eller lidt yngre end os og derfor kan eleverne identificere sig med de unge.

Projektet er med årene blevet en integreret del af NAG's undervisning. Dertil har rektor Niels Hjølund Pedersen følgende kommentar:

- En del af almendannelsen på NAG er at have udblik og vise forståelse for den globale verden, vi er en del af. Eleverne viser gennem Planfadder, at de har dette udblik og tager medansvar for verden.

Læs mere i Frederiksborg Amts Avis torsdag...