22. november 2019
Når kommunen i fremtiden får lagt asfalt vil en del af asfalten være genbrug. Her har asfalttoget netop kørt på Sandbjergvej og Gøngevangen.  Foto: Rudersdal Kommune
Når kommunen i fremtiden får lagt asfalt vil en del af asfalten være genbrug. Her har asfalttoget netop kørt på Sandbjergvej og Gøngevangen. Foto: Rudersdal Kommune
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Genbrug af asfalt er vejen frem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Genbrug af asfalt er vejen frem
Rudersdal - 14. oktober 2019 kl. 10:32
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Når asfaltmaskinen fremover gør sit arbejde på vejene i Rudersdal, kan det meget vel være med op til 30 procent genbrugsasfalt. Det skriver Rudersdal Kommune i en pressemeddelelse.

Det åbner ifølge kommunen op for, at cirkulær økonomi - et centralt element i regeringens stratregi for genanvendelse - også kan finde vej til vedligeholdelse af veje.

Samtidig bliver asfaltproduktionen mere miljøvenlig og bæredygtig, idet udledningen af CO2 kan reduceres med op til 22 procent.

Derudover er der også en samfundsøkonomisk besparelse på grund af sparet råstofimport.

En anden metode til at genbruge asfalt er den såkaldte »remix«, hvor genanvendelsen af asfalt kommer helt op på omkring de 100 procent. Her kører en kolonne af maskiner efter hinanden.

De tre forreste varmer den gamle asfalt op, den næste trækker den gamle asfalt af og mixer den varme asfalt med bindemiddel og andre materialer for at rette op på ujævnheder og skader. Til sidst lægges asfalten ud igen som ny belægning.

Oven på den nye gamle belægning kan der afsluttes med et tyndt lag helt ny asfalt for yderligere at forlænge levetiden af vejen, alt sammen i én arbejdsgang. Metoden er dog ikke velegnet på alle veje, da den kræver meget plads.

Desuden vil der også være mere støj, røg og lugt, når så mange maskiner kører sammen.

Men på trods af det store setup kan remix faktisk være billigere på veje, hvor den gamle asfalt alligevel skal fræses helt af. Der er derudover mindre kørsel med tung trafik til og fra arbejdsstedet, hurtigere afvikling af arbejdet, mindre CO2-udslip og bedre totaløkonomi.

En mindre omfattende udgave af remix kan bruges til at reparere eksempelvis vejkanter og dermed give den samlede vej en længere levetid.