12. juli 2020
Morten Dybdal og Didde Marie Højberg mødte hinanden på datingsiden Tinder i december. Nu er de blevet partnere på mere end en måde og har lavet hjemmesiden Merchhub.dk, som sælger merchandise. Foto: Kim Rasmussen
gallery icon

Se billedserie

Morten Dybdal og Didde Marie Højberg mødte hinanden på datingsiden Tinder i december. Nu er de blevet partnere på mere end en måde og har lavet hjemmesiden Merchhub.dk, som sælger merchandise. Foto: Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Vild rejse i merchandise begyndte på Tinder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vild rejse i merchandise begyndte på Tinder
Roskilde - 03. juni 2020 kl. 14:29
Af Britt Nielsen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

For mange bliver en koncert eller lignende krydret med en T-shirt eller andre ting, som kan minde én om en god oplevelse.

Men for teenagere er især tøj fra idolerne et hit. Det har Didde Marie Højberg og Morten Dybdal opdaget.

De mødte hinanden på datingsiden Tinder i december. De har begge en cand. it-uddannelse, men med hver deres speciale.

Da de blev sendt hjem fra arbejde i marts, opstod idéen om at lave en hjemmeside, som sælger merchandise.

- Vi havde altid haft lyst til at lave noget, der omhandlede merchandise, og på en eller anden måde længtes vi så meget efter festivaler og koncerter, at vi bestemte os for at gå all ind, siger Morten Dybdal, som egentlig stadig bor i Valby, men mest er hos Didde i Roskilde. Det er da også Diddes adresse, som er blevet opdrejningspunkt for merchhub.dk.

Han forklarer, at de bare kastede sig ud i projektet.

- Jeg har læst innovation og ved, at man tester idéen af. Så jeg ringede til Anders Matthesen for at spørge, om vi måtte sælge hans ting, siger Morten og fortæller, at det var ingen succes, men så fortsatte de med at ringe til alle mulige kunstnere.

Ny måde at gøre det på

Den første aftale var med rapperen Nikoline, og siden er der kommet mange flere til.

- Vi fandt ud af, at de skulle have forklaret løsningen. Det er noget, der ikke er lavet før med merchandise. Ingen har samlet det, siger Morten Dybdal og oplyser, at dem, som solgte merchandise, ikke havde en større platform.

Didde Marie Højberg og Morten Dybdal begyndte at bygge platformen og har nu aftaler med 100 selskaber, hvor de må købe varer. Det bliver til 200 kunstnere og op mod 100.000 forskellige varer.

- Vi sælger tøj fra de helt store navne i musikbranchen og udvider til film og tv. Vi har kun cirka 1000 varenumre på hjemmesiden. Lige nu kan vi ikke nå at lægge varerne op på hjemmesiden, siger Morten og oplyser, at det hele er sket på fire uger.

Varerne ligger på lagre i England og Sverige.

- Jeg har haft LOC og Medina igennem i dag, siger Morten Dybdal og forklarer, at de to kunstnere er tilknyttet et lager i Køge, som de håber at få et samarbejde med.

Stor tillid

Kunderne sætter pris på, at der er tale om en dansk hjemmeside.

- De har større tillid til en butik, der ligger i Roskilde end eksempelvis udlandet. Det gør os helt unikke, fordi vi er meget tættere på kunderne, som primært er teenagere og hardcorefans, der har dyrket deres band i årevis, fortæller Morten Dybdal og nævner, at det er også morsomt at stå nede i den lokale Brugs og sende 50 pakker afsted til en måbende ekspedient.

Merchhub.dk har dog allerede sat sig som mål, at selve pakkedelen skal være et andet sted.

- Vi havde ikke regnet med, at det ville gå så stærkt. Det er en vild rejse, vi er på, siger Morten Dybdal.

Sommerpakken giver 50% rabat på entré til mange oplevelser som f.eks. museer. Benytter du dig af de gode tilbud ?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk