20. september 2018
Beboerne i Svogerslev har for længst opdaget herlighederne på modsatte side af gaden ved Lynghøjsøerne. Politikerne i plan- og teknikudvalget vil finde yderligere to millioner kroner, så der bliver råd til en tunnel under Lindenborgvej. Foto: Thomas Olsen
Beboerne i Svogerslev har for længst opdaget herlighederne på modsatte side af gaden ved Lynghøjsøerne. Politikerne i plan- og teknikudvalget vil finde yderligere to millioner kroner, så der bliver råd til en tunnel under Lindenborgvej. Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Speciel tunnel til Lynghøjsøerne: Rundt metalrør og grus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Speciel tunnel til Lynghøjsøerne: Rundt metalrør og grus
Roskilde - 17. august 2018 kl. 11:19
Af Lars Kimer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Med etableringen af Lynghøjsøerne som et nyt og særdeles attraktivt naturområde har Svogerslevborgerne fået al mulig grund til at »vove pelsen« og krydse Lindenborgvej til fods eller på cykel. Men det er bestemt ikke ufarligt, for vejen er stærkt trafikeret, og i dag er der ingen steder, som kan hjælpe de over 4000 beboere i byen sikkert over til deres nye attraktion.

I budget 2018 blev der afsat to millioner kroner til en løsning, og der står yderligere tre millioner kroner i 2019.

En ny analyse fra forvaltningen anbefaler dog en sti-bro eller en tunnel som den sikreste løsning - vel vidende at enkelte personer nok ikke vil benytte den, men fortsat vil tage chancen og krydse Lindenborgvej.

Der er enighed i plan- og teknikudvalget om, at gå efter en tunnel, men det er samtidig den dyreste løsning.

Der mangler faktisk to millioner kroner for, at der er økonomi til den i det regnestykke, forvaltningen har lagt frem.

- Der er ingen tvivl om, at en tunnel vil være den sikreste løsning, og vi er blevet forelagt økonomi, som viser, at den kan laves væsentlig billigere end først tænkt, siger formand for udvalget, Tomas Breddam (S).

- Normalt når vi laver tunneler, så sænker vi jo betonelementer ned, asfalterer og sætter lys op. Vi er blevet forelagt et projekt, hvor man i stedet lægger et stort jernrør ned. Stien i tunnelen kunne så sagtens blive grus og uden lys. Grunden til at det kan give mening er, at man jo som bruger af tunnelen er på vej over til et naturområde, med grusstier og uden lys, så på den måde kunne den løsning give god mening, siger han.

Artiklen er en forkortet version af en artikel bragt i DAGBLADET Roskilde fredag den 17. august.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk