4. august 2021
I dag er det tredje generation, Max Kruse og søsteren Mie Kruse, der styrer Kruse A/S. Her står de med diplomet for nomineringen til Roskilde Erhvervspris 2020. Foto: Jørgen C. Jørgensen
I dag er det tredje generation, Max Kruse og søsteren Mie Kruse, der styrer Kruse A/S. Her står de med diplomet for nomineringen til Roskilde Erhvervspris 2020. Foto: Jørgen C. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Søskendepar i førersædet hos Kruse A/S

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Søskendepar i førersædet hos Kruse A/S
Roskilde - 13. juni 2020 kl. 13:48
Af Lars Ahn Pedersen

Når telefonen ringer klokken 23.30, fordi en af deres busser er brudt sammen uden for Roskilde, så er det direktøren selv, som må tage ud for at skifte generatoren. Sådan er det hos Kruse A/S, som er en familievirksomhed i ordets egentlige forstand. I dag er det tredje generation, søskendeparret Mie og Max Kruse, som udgør ledelsen, efter de tog over fra deres far og deres onkel i 2013 og 2015.

arrow Læs også: Hæderkronet busselskab får ny ejer

Men hvor Max Kruse har vidst lige fra start, at det var det, han ville, var hans søster længere tid om at bestemme sig.

- Jeg har altid været med. Jeg startede med at feje på værkstedet, indtil jeg blev gammel nok til at få buskørekort, og der har hele tiden været noget at lave, siger han.

Om Kruse A/S
  • Kruse A/S blev stiftet i Nakskov i 1957 og har ligget i Kamstrup ved Roskilde siden 1995.
  • Virksomheden ejes i dag af søskendeparret Mie og Max Kruse i fællesskab med Dito Bus A/S.
  • Kruse A/S havde tidligere megen turistkørsel, men har i dag kun rutekørsel med Movia som sin største kunde.
  • Kruse A/S har busruter i Nakskov, Slagelse, Haslev og Roskilde (ruterne 207, 236, 875).
  • Vognparken består af 32 busser, men den udvides med 40 nye busser i sommeren 2021. I dette tal indgår de 11 busser, som i forvejen kører for Kruse på Lolland.
Føltes som det rigtige

Mens resten af familien flyttede til Roskilde i 1995, blev Mie Kruse boende hos sine bedsteforældre i Nakskov, fordi hun stadig gik i gymnasiet. Da hun senere blev færdig med sin uddannelse, tilbød hendes far, at hun kunne sidde på kontoret, mens hun overvejede, hvad hun ville lave, og imens tog Max Kruse en uddannelse som finansøkonom.

- Jeg fik tilbudt andre stillinger, men ingen af dem føltes som det rigtige valg, og så blev jeg her. Men som ung havde jeg nok ikke forestillet mig, at jeg skulle sidde her med Max i dag, siger Mie Kruse med et grin.

Hårde beslutninger

Da generationsskiftet var en realitet, var en af søskendeparrets første gerninger at sige farvel til en række medarbejdere.

- Vi havde nok en anden distance til dem end vores forældre, siger Mie Kruse.

En anden beslutning var at flytte administrationen til Kamstrup ved Roskilde.

- Det var upraktisk med kontor i Nakskov og forretning i Roskilde. Samtidig gik vi begge mere og mere ind i administrationen, og i dag laver vi alt selv, undtagen løn, siger Max Kruse.

Som tidligere nævnt er det hos de to direktører, at vagttelefonen er på skift.

- Når vagttelefonen ringer, fordi en bus er gået i stykker, så skal man ud med det samme, også selv man er ved at aflevere børn, siger han.

Serviceånden lever videre

Kruse var i mange år kendt for sin turistkørsel, men i dag har firmaet kun rutekørsel.

- Det gjorde ondt at sige farvel til den sidste grønne bus, for det var firmaets hjerte. Omvendt har vi under coronakrisen været glade for, at vi ikke har turistkørsel, for det har gjort ondt på mange af vores kolleger, siger Mie Kruse.

Men netop fortiden med turistkørsel har ifølge de to søskende smittet af på måden at drive forretning på.

- Serviceånden lever videre i vores rutekørsel, og derfor går vi meget op i punktlighed, siger Max Kruse.

- Vi er en atypisk ruteoperatør, fordi vi ikke er så store. Det gør, at vi er tæt på medarbejderne, og vores vagtplaner for eksempel ikke er så rigide, som de kan være hos de store operatører. Så hvis nogen skal have byttet vagt, finder vi en løsning i stedet for at sige, at det må de selv klare, siger Mie Kruse.

Det begyndte med et mord
Et mord er grunden til, at Kruse A/S overhovedet eksisterer.
De nuværende direktører Mie og Max Kruses farfar, Evald Kruse, var fængselsbetjent i Nykøbing Falster og skulle føre en mand i arresten, fordi denne havde myrdet en taxachauffør.
Bagefter kom Evald Kruse til at tænke på, hvad der mon var blevet af taxaen, så han tog ud til enken, som solgte den til ham, og det blev starten på Kruse A/S.
Evald og hustruen Ruth Kruse nøjedes dog ikke med taxakørslen, men fik i 1957 også driften af bybusserne i Nakskov.
Den beholdt de frem til midten af 90erne, hvor firmaet tabte al rutekørsel på Lolland.
På det tidspunkt havde sønnerne Ole og Benny Kruse taget over, og de valgte at flytte en del af virksomheden til Kamstrup ved Roskilde, hvor de gik sammen med Erik Kleis Jensen fra De blaa Turist- og Minibusser.
Det blev til Kruse & De blaa, som i dag igen blot hedder Kruse, efter at tredje generation, søskendeparret Mie og Max Kruse, kom til i 2013.
Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk