26. september 2020
Der er kulsort på Holmevej i vintermånederne og det er den vej, som de mest cykelglade fra Gundsømagle tager for at komme til s-toget. Foto: Lars Kimer
Der er kulsort på Holmevej i vintermånederne og det er den vej, som de mest cykelglade fra Gundsømagle tager for at komme til s-toget. Foto: Lars Kimer
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sådan sikres cykelvej til Veksø - hvis motorvejen en dag kommer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sådan sikres cykelvej til Veksø - hvis motorvejen en dag kommer
Roskilde - 21. januar 2020 kl. 19:04
Af Lars Kimer

Der kan være en meget billigere, men også noget mere langsigtet vej til at få gjort Holmevej mere sikker for cyklister, som gerne vil til Veksø Station end en cykelsti fra Gundsømagle til Veksø. Løsningen er ikke nævnt i kommuneplanen, men i kommunens cykelistplan fra 2017.

arrow Læs også: Ingen cykelsti til station de næste 12 år

Ifølge cyklistplanen har Folketinget vedtaget, at når den sidste del af motorvejen til Frederikssund kommer, så vil Holmevej blive lukket for biltrafik ved nummer 39, altså lige vest for put and take-søen. Spærringen vil give to blinde veje og dermed totalt fjerne gennemkørende trafik.

I anlægsloven står der også, at der ved nummer 39 skal laves en cykeltunnel under motorvejen. »Dermed fredeliggøres Holmevej for biltrafik,« konkluderes der i cyklistplanen. Det passer dog ikke helt.

Der bliver ikke lavet noget tilkørselsanlæg ved Østrup til motorvejen, hvis man kommer nordfra, og derfor skal bilister, der vil krydse motorvejen, køre via Ellevej. Det betyder så, at cyklisterne kan køre på Holmevej, nærmest kun med beboertrafik frem til Ellevej i Østrup Holme, men fra Ellevej og til kommunegrænsen, cirka 900 meter, blandes trafikken igen på den uoplyste Holmevej. Det fortsætter på små 400 meter i Egedal Kommune på Holmevej og videre 1,3 kilometer ad Hovevej, før cyklisterne er sikkert fremme ved Veksø Station.

I cyklistplanen slås det fast, at »Gundsømagle ikke har gode cykelforbindelser til S-togsnettet«. Det forsøges forbedret ved at lave 2 minus 1-vej på det meste af Holmevej fra Gundsømagle og ud til put and take-søen.

I samme plan står der også, at løsningen på Sognevej/Hovedgaden er 2 minus 1 vej, som er de brede stiplede striber, der skal få bilisterne til at køre midt på vejen, når der ikke er modkørende og så trække ud på cykelbanerne, når der er modkørende.

Har debatten om sexisme taget overhånd?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk