20. oktober 2018
Sådan kommer vandkulturhuset på Papirøen i København til at se ud. Illustration: Kengo Kuma & Assocs., CORNELIUS VÖGE, Luxigon
gallery icon

Se billedserie

Sådan kommer vandkulturhuset på Papirøen i København til at se ud. Illustration: Kengo Kuma & Assocs., CORNELIUS VÖGE, Luxigon
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Sådan kom Roskilde-arkitekter til at bide skeer med de store

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sådan kom Roskilde-arkitekter til at bide skeer med de store
Roskilde - 15. maj 2018 kl. 13:46
Af Lars Ahn Pedersen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Da vinderen af arkitektkonkurrencen for Københavns kommende vandkulturhus på Papirøen blev annonceret, blev det i flere medier omtalt som, at det verdenskendte japanske arkitektfirma Kengo Kuma havde slået danske BIG, der ledes af Bjarke Ingels.

arrow Læs også: It-supportere måtte sige farvel til kunder for at kunne vokse

Men med i vinderteamet var også det lille lokale arkitektfirma Cornelius Vöge fra Roskilde, men det druknede i nyhedsstrømmen.

- Vi føler, vi har en stor andel i projektet, men tit så bliver det de store navne, der nævnes i medierne. I stedet blev det meget misvisende til »BIG mod japanerne«, siger Nanna Vöge, som sammen med sin mand Dan Cornelius er indehavere af Cornelius Vöge i Roskilde, der er blandt de nominerede til Roskilde Erhvervspris.

- Vi er ikke så kendte herhjemme i offentligheden, selv om folk i arkitekturkredse godt ved, hvem vi er, siger hun.

Cornelius Vöge kom i kontakt med Kengo Kuma i forbindelse med en anden stor konkurrence, som de også endte med at vinde, nemlig det kommende H. C. Andersen Museum i Odense.

- Vi snakkede med den landskabsarkitekt, som vi plejer at arbejde med, og hun samarbejder også med Kengo Kuma. Så vi tog kontakt til dem, så vi ved hjælp af deres navn kunne blive prækvalificeret til konkurrencen. Det projekt er vi nu i gang med at tegne færdigt og køre i udbud. Det var det samme, da konkurrencen til vandkulturhuset blev slået op. Her kom vi også med, selv om ingen af os havde erfaringer med vandkulturhuse, fortæller Nanna Vöge.

I forhold til Kengo Kuma har Cornelius Vöge status som underrådgiver, men firmaerne har fælles ophavsret og fungerer som et partnerskab. Roskilde-arkitekterne har ikke arbejdet med Kengo Kuma selv, men med en af hans partnere.

- Vi har samme tilgang, hvor vi dykker tilbage i vores egen historie. Kengo Kuma kombinerer traditionel japansk arkitektur med nutidig arkitektur, og vi synes, det er inspirerende at tage på Frilandsmuseet og studere materialer og håndværk fra gamle dage, siger Nanna Vöge.

arrow Roskilde har atter en erhvervspris
30. maj 2018 kl. 15:00 Opdateret: kl. 09:23
arrow Skoletilbud kan vinde erhvervspris
07. marts 2018 kl. 13:32 Opdateret: kl. 11:23

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk