18. april 2021
Kevin Magnussen er hyret af en af de største bilkonstruktører for at få succes i verdens hårdeste racerløb.
gallery icon

Se billedserie

Kevin Magnussen er hyret af en af de største bilkonstruktører for at få succes i verdens hårdeste racerløb.
Foto: Henrik Sorensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Roskildes Peugeot-forhandler: Kevin giver os ekstra fart

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Roskildes Peugeot-forhandler: Kevin giver os ekstra fart
Roskilde - 27. februar 2021 kl. 06:14
Af Torben Kristensen

- Når Roskildes største sportsnavn Kevin Magnussen til næste år skal deltage i verdens hårdeste racerløb gennem 24 timer i Le Mans for det franske bilmærke Peugeot, smitt er det også positivt af på den lokale forhandler, Vejlebo-Larsen.

- Vi er overbevist om, at det kun kan sætte ekstra fart på salget af vore biler her i området, når Kevin nu skal køre Peugeot som en fortsættelse af sin Formel 1-karriere, forklarer Johnny Vejlebo, der også selv er en habil kører og stadig er involveret i racersport for de lidt ældre 'gentleman-drivers'.

Peugeot er med et salg på over 10 pct. af de indregistrerede nye biler til private i forvejen et af de største mærker i Roskilde-området.

Udviklings-projekt
Peugoet vender i 2022 tilbage til Le Mans i den store sportsvognsklasse med en hybridbil med 680 hk. efter en række års pause siden mærkets tredobbelte sejr i 2009 med den store 908 diesel-racer.

Den franske koncern, der også omfatter mærkerne Citroën og Opel, har hyret Kevin Magnussen, fordi han er god til at forstå og udvikle biler, hvilket man nu har brug for gennem det næste år frem til løbet i juni 2022.

- Et langdistanceløb som Le Mans gennem 24 timer er en utrolig hård test for bilerne. De erfaringer, som fabrikkerne henter her, bliver bagefter omsat til de almindelige biler, som man køber og kører rundt i herhjemme, forklarer Johnny Vejlebo.

Efter skiftet til Peugeot har Kevin Magnussen selv fortalt, at han nu har lyst til at køre i en bil, der kan vinde løb. Det var ikke tilfældet gennem årene i Formel 1, hvor hverken McLaren, Renault eller senest Haas kunne følge med de bedste teams som Mercedes eller Red Bull.

En dobbelt festival
Johnny Vejlebo har været på Le Mans over 10 gange og sammenligner oplevelsen med en dobbelt Roskilde-festival:

- I stedet for rock er det lyden af racer-motorer, man hører hele tiden. Men det kan jo også være sød musik i ørerne, forklarer han.

- Jeg tog første gang derned i 1991, efter at danske John Nielsen havde vundet med Jaguar i 1990. Siden vandt Tom Kristensen jo hele ni gange med Audi, og er dermed 'kongen af Le Mans' foran belgieren Jacky Ickx.

Kevin fejede gulv
Roskilde har også en glorværdig Le Mans-historie:

Kevins far Jan Magnussen har vundet hele tre gange i GT-klassen, og den første dansker på Le Mans var naboen på Maglegårdsvej, Jens Winther Sen., der var med første gang i en BMW M1.

De to følgende år kørte han sammen med en anden roskildenser Lars Viggo Jensen, og i 1986 fik de endda også bilen i mål.

- For mig er det helt fantastisk, at Kevin nu er kommet så langt. Dengang han var dreng, havde han en tjans med at feje gulvet her på vores værksted - så vi har tidligt haft en stor stjerne ansat, fortæller Jens Winther stolt.

Siden har hans søn Jens Winther Jun. gennem mange år udbredt kendskabet til Le Mans til de danske fjernseere som en velfunderet kommentator for TV2.

Kører stadig med
Selv om Vejlebo nu er kommet lidt op i årerne, har han fortsat brændstof i blodet og kører ræs. Tidligere kørte han med i DTC (Danish Touring Championship) med en Peugeot 306.

I nogle år havde han så travlt med at opbygge bil-forretningerne i både Roskilde og Holbæk, men dernæst kom han tilbage og var med til at oprette et team i klassen Peugeot Spyder.

I de sidste par år har han på ny været aktiv i Trophy-klassen for de lidt ældre kørere og opnået flere placeringer her med en 308'er.

- Efter min mening hænger racersport og udvikling af bedre biler fuldstændig sammen, så derfor kan vi i Roskilde kun være stolte af, at vores bysbarn Kevin nu kører for en af de største bilkoncerne i verdens hårdeste løb. Jeg har fulgt ham, lige fra dengang han startede som lille i en gokart i Viaduktens Fritidsklub ved Præstemarksvej, fortæller Johnny Vejlebo.

Le Mans-løbet
Les 24 heures du Mans betragtes som verdens finest og hårdeste racerløb.

Første gang blev kørt første gang i 1923 i udkandten af d en vestfranske provinsby Le Mans

Løbet arrangeres af ACO (Automobile Club de l'Ouest, der også ejer det faste anlæg og bestemmer reglerne.

Banen kaldes Le Cicuit de la Sarthe (opkaldt efter departementet)

Den er 13,6 km. lang og omfatter et lukket afsnit samt en del af landevejen fra Le Mans mod nabobyen Tours.

På denne lange Mulsanne-strækning kunne bilerne nå en topfart på over 400 km. i timen, men da det blev for farligt med de stadigt hurtigere biler, er der nu indbygget flere chikaner.

På 85 pct. af strækningen kører bilerne med fuld kraft med over 300 km. i timen, men samtidig skal der bremses ned til 100 km./t. i flere skarpe sving.

Dermed slides der enormt på både motor, bremser og andre mekanske dele, ligesom de tre kørere skal være på toppen gennem alle 24 timer for at komme sikkert i mål.

Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk