15. oktober 2019
Københavns Lufthavn Roskilde har valgt at trække ønsket om et tillæge til lufthavnens miljøgodkendelse. Professor kritiserer Roskilde Kommunens ageren i sagen som miljømyndighed og foreningen Stop Støjen har mistet tilliden til kommunen i sagen. Foto: Lars Kimer
Københavns Lufthavn Roskilde har valgt at trække ønsket om et tillæge til lufthavnens miljøgodkendelse. Professor kritiserer Roskilde Kommunens ageren i sagen som miljømyndighed og foreningen Stop Støjen har mistet tilliden til kommunen i sagen. Foto: Lars Kimer
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Roskilde Kommune får drøje hug i lufthavnssag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Roskilde Kommune får drøje hug i lufthavnssag
Roskilde - 22. december 2017 kl. 08:07
Af Lars Kimer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Københavns Lufthavn Roskilde har søgt Roskilde Kommune om et tillæg til en miljøgodkendelse til lufthavnen. Et tillæg som Roskilde Kommune sagde ja til 12. januar i år.

arrow Læs også: Lufthavn med kolde fødder - dropper at få godkendelse

Men siden da har sagen verseret i Miljø- og Fødevareklagenævnet, og allerede inden nævnet har truffet en afgørelse har lufthavnen anmodet Roskilde Kommune om at trække tillæget tilbage. Tilbagetrækningen kommer blandt andet efter, at foreningen Stop Støjen, som er en forening af naboer til lufthavnen, der oplever støjgenerne fra flyvningerne, har bedt professor i miljøret Peter Pagh komme med et responsum i sagen på vegne af foreningen.

Det responsum er ikke hyggelig læsning, hvis man tror, at Roskilde Kommune har styr på, hvad der er lovligt og ikke lovligt i en sag om miljøgodkendelse til lufthavnen. Peter Pagh fremhæver tre ifølge ham klokkeklare fejl i kommunens VVM-screening.

Det ene er, at kommunen begrunder den manglende pligt til at lave en egentlig VVM med, at der ikke er tale om en nævneværdig forøgelse af den samlede støjbelastning af omgivelserne. Kommunen henholder sig til den beregnede støjbelastning.

- Hertil må bemærkes, at ved bedømmelse af det ansøgtes miljøpåvirkning efter VVM-reglerne, skal der alene tages hensyn til »den ændring, som sker i de faktiske forhold«, skriver Peter Pagh.

Ovenstående fastslog Naturklagenævnet i 1997, da de afviste Roskilde Amts udvidelse af lufthavnen. Professoren kalder det forhold for så væsentligt, at VVM-Screeningsafgørelsen må ophæves.

Det næste forhold, der kritiseres, handler om, at kommunen modregner den faldende støjbelastning fra små fly i støjbelastningen fra de flere store fly, tillægget skulle give tilladelse til.

Du kan læse mere om sagen i den betalte udgave af DAGBLADET Roskilde.

Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk