16. november 2018
Vincent F. Hendricks er dr.phil., ph.d. og professor i formel filosofi og holdt mandag formiddag oplæg om fake news og D.U.D.E Digital (Ud)Dannelse på Roskilde Gymnasium. Foto: Hans-Jørgen Johansen
gallery icon

Se billedserie

Vincent F. Hendricks er dr.phil., ph.d. og professor i formel filosofi og holdt mandag formiddag oplæg om fake news og D.U.D.E Digital (Ud)Dannelse på Roskilde Gymnasium. Foto: Hans-Jørgen Johansen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Roskilde Gymnasium med til at udvikle projekt om digital dannelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Roskilde Gymnasium med til at udvikle projekt om digital dannelse
Roskilde - 23. oktober 2018 kl. 14:27
Af Katrine H. Kristensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Det var vigtige budskaber, professor Vincent F. Hendricks havde taget med sig, da han mandag formiddag holdt oplæg for Roskilde Gymnasiums elever i 2. og 3.g. Vincent F. Hendricks er professor i formel filosofi og leder af Center for Information og Boblestudier ved Københavns Universitet, og mandag var »fake news« det gennemgående tema.

arrow Læs også: - Det kan godt være lidt som det vilde vesten

- Det handler om at gennemskue, hvad for nogle slags faldgrupper der er på internettet. Hvordan man kan komme til at mene noget, fordi man tror, at alle andre mener det samme, selvom ingen gør det. Eller man kan blive påvirket til at tro på noget, fordi det passer godt med ens politiske overbevisning, siger Vincent F. Hendricks, der i sit oplæg nævner USAs præsident Donald Trump som eksempel.

Center for Information og Boblestudier udvikler i samarbejde med Mehlsen Media et tværfagligt undervisningsmateriale til gymnasieuddannelser og folkeskolens udskolingsklasser, der er en del af projektet Digital (Ud)dannelse, også kaldet D.U.D.E.

Roskilde Gymnasium er samarbejdspartner i D.U.D.E, hvor de afprøver undervisningsmaterialet og giver feedback på det.

Anders Moe er historie- og samfundslærer på Roskilde Gymnasium og har været fagkonsulent på projektet. Han har sparret med D.U.D.E teamet, udviklet forløb i samfundsfag til kapitler om fake news og misinformation, opmærksomhedsøkonomi og digitale forstyrrelser samt afprøvet D.U.D.Es undervisningsmateriale med forskellige klasser.

- Vi lever i en digital hverdag. Derfor skal vi også lære om, hvordan vi begår os i den digitale verden. Det handler om sociale medier og deres magt på individet. Det handler om, hvordan man færdes med de digitale medier, og hvordan man skelner mellem rigtig og falske nyheder. Men det handler også om mobning på nettet og hævnporno, som er eksempler på en mangel på digital dannelse. Det er nogle af de ting, vi arbejder med under D.U.D.E.-projektet, som en del af undervisningen, siger Anders Moe.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk