13. juni 2021
Der er cirka 4300 beboere i Svogerslev. 550 personer har indtil nu skrevet under på, at store dele af en ny plan for byens centrale strøg er en dårlig ide.
gallery icon

Se billedserie

Der er cirka 4300 beboere i Svogerslev. 550 personer har indtil nu skrevet under på, at store dele af en ny plan for byens centrale strøg er en dårlig ide.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Plan lægger ud i strid blæst: Hvad indeholder den, hvorfor er den hadet og bakker politikerne op?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Plan lægger ud i strid blæst: Hvad indeholder den, hvorfor er den hadet og bakker politikerne op?
Roskilde - 15. maj 2021 kl. 12:04
Af Lars Kimer

Det første konkret bud på, hvordan Svogerslev skal ændre sig oven på en lang og meget velbesøgt proces om en helhedsplan for byen, er landet på politikernes bord. Men planen har lagt fra land i så strid en modvind, at den tegner til at blæse omkuld fra begyndelsen.

Planens intention er at lave et åbent strøg fra Svogerslev Hovedgade forbi spejdere, institutioner, hallen og skolen og til den overgang til Lynghøjsøerne, som er ved at blive bygget.

Planen er at åbne ind til flere institutioner og foreninger, så strøget opleves mere åbent - dog stadig med områder kun til institutionerne. Med åbenheden følger en fleksibilitet, så mange flere af byens borgere kan få gavn af arealerne, der skal udformes som et aktivitetslandskab og har fået tilnavnet »Landsbygulvet«. De nye fællesområder kaldes for »fælleskanterne«.

Planen vil også ændre i parkeringsforholdene omkring Lynghøjskolen, fordi der af og til er pres på, ikke mindst når der er store arrangementer i byens teatersal.

Finansieringen

Det grønne areal/sportsplads, som ligger øst for hallen vil i processen blive noget mindre. Det skyldes, at der i planen er foreslået, at der på cirka halvdelen af arealet skal bygges ældreboliger, noget som også var et af de helt store ønsker fra byen, da helhedsplanen blev formuleret.

Erfaringen for børns brug af det store udeareal ved hallen og skolen er, at de bruger de såkaldte uprogrammerede og ikke-planlagte steder mest, hvilket nok kan oversættes til, at der ikke er så meget aktivitet på det store græsareal udlagt til fodboldbane. I området skulle bakken »Hekseren« være det mest foretrukne areal til leg både i frikvartererne og uden for skoletiden.

Planen har været fremlagt på plan- og teknikudvalgets møde for nylig, og her lægges der slet ikke skjul på, at hvis der skal være råd til de ting, som byen ønsker sig i en helhedsplan, så skal der rejses nogle penge, og de kan komme fra at bygge de ældre-venlige rækkehus-boliger på en del af det grønne areal.

- Den er helt gal

Susanne Jakobsen har to børn på Lynghøjskolen, og da hun så forslaget til et nyt strøg gennem byen, kunne hun kun se, at det begrænser byens børnene for at glæde et fåtal ældre, og planen gør det også farligere at være barn på Lynghøjskolen.

- Der er gjort plads til 17 p-pladser i skolens skolegård, og samtidig skal den være vendeplads for lastbiltrafik. Jeg tror godt, de fleste kan se problemet, siger hun.

Over 550 underskrifter

Over 550 personer har skrevet under på Susanne Jakobsens underskriftindsamling mod landskabsplanen.

- Der er ting i det her, som slet ikke peger fremad. Parkering i skolegård, vendeplads for lastbiler i skolegård, reducering af idrætsarealer til skolen for at få ældreboliger. Skal skolens 500 børn holde for, så måske 38 ældre kan få sig en bolig? spørger Susanne Jakobsen.

- Hvordan det så er nået forbi politikerne i første omgang er mig en gåde. Men vi taler altså om et areal, som i dag er reserveret til børnenes lege. Godt nok er det helt slidt ned, men børnene ser det som deres. Nu skal de dele det med biler og lastbiler. Jeg ved godt, at trafikken er tænkt til at komme uden for skoletid, men jeg er bekymret for, at den ved en fejl kan komme i skoletiden. Og børnene kigger jo også forbi legepladsen uden for skoletiden, siger Susanne Jakobsen.

Kortet her viser, hvordan anvendelsen af arealerne i strøget fra bymidten i Svogerslev og til den nye overgang til Lynghøjsøerne skal ændres. Kommunen lægger ikke skjul på, at forslaget med at bygge ældreboliger på en del af arealet ved øst for hallen handler om at få penge i kassen, så der bliver råd til at lave andre af de ønsker, der ligger i helhedsplanen. Illustration: Sted-cph.dk

Synliggør p-pladser

Hun ser gerne, at kommunen får synliggjort de p-pladser, som findes i byen. Det kunne være via elektronisk p-henvisning.

- Vi har p-pladser ved skolen, ved spejderne, ved sognegården og kirken for ikke at tale om centeret. Kan man udnytte disse bedre, så tror jeg slet ikke, vi har brug for at mase flere p-pladser ind ved skolen, og ønsker man mere plads ved skolen, så kan det måske ske på en bid af vores erhvervsområde.

Susanne Jakobsen er også stærkt bekymret for brugen af skolens boldbane.

- 75 procent af den forsvinder. Skolen har 500 børn, og vi glæder maksimalt 38 ældre med ældreboligbyggeri. Der er altså andre steder, ikke mindst byens noget nedslidte erhvervsområde, som kan konverteres til ældreboliger. Med planen er der 30x40 meter boldbane tilbage til ungerne til idrætstimer, idrætsdag og hvad de ellers bruger arealet til, siger hun.

Lindenborgvej

Yderligere en ting bekymrer hende voldsomt ved forslaget.

- Hvis man vil lave et strøg ned mod Lindenborgvej til den nye overgang, så skal der vel også åbnes op mod Lindenborgvej, og man skal åbne op ind til skolen. Jeg kan godt frygte, at det giver mere »lyst« til, at skolebørnene forvilder sig ud på Lindenborgvej, og der skal vi bestemt ikke have skolebørn uden voksne, siger Susanne Jakobsen.

Hun var også initiativtager, da der blev samlet underskrifter for at stoppe flytningen af Klub Søndergården for at finde et kommunalt areal til byggeri af ældreboliger.

Politikkerne er kommet på bagkant i stormvejret på trods af, at de ikke giver stor opbakning til planen. Byens tre folkevalgte er i hvert tilfælde ikke begejstrede.

Hverken Pierre Kary (K), Merete Dea Larsen (DF) eller Bent Jørgensen (V) taler varmt for planen, som foreslår at tage en bid af de grønne arealer ved hallen til byggeri af ældreboliger.

- Lægger vi ældreboliger der, så lukker det for udvikling af det område for altid. Der er tale om udvidelse af hallen, om træningscenter og området som lokalt samlingssted. De muligheder dør, med den her plan, siger Pierre Kary (K).

- Det er et forslag, som skal gennemarbejdes, og der er god grund til at være kritisk. Jeg vil bare understrege, at intet er besluttet, og jeg er bestemt ikke for boligbyggeriet, fortsætter han.

Han og Merete Dea Larsen (DF) mener heller ikke, at løsningen på parkeringsproblemerne er den rigtige.

Strøget her forbi byens hal skal ifølge planen åbnes, så det kan bruges til flere aktiviteter. Landsbytorvet bliver det kaldt. Men planen rummer også byggeri af ældreboliger på en stor del af det boldarealer, som ligger ved hallen. Foto: Kenn Thomsen

- Parkering i en skolegård går ikke. Der ligger en plan for parkering omkring skolen fra en tidligere skolebestyrelse. Den synes jeg, vi bør tage et kig på, siger Merete Dea Larsen.

Skumle personer

Både Pierre Kary og Merete Dea Larsen (DF) nævner, at ældreboliger i byens bør ske i samarbejde med private grundejere. Her har de to politikere kik på arealet på vestsiden af Lynghøjen, som i dag er erhvervsområde.

- Der er dialog, og den dialog bør fortsætte. Det er ikke vejen frem at bygge ældreboliger, der hvor planen foreslår, siger Merete Dea Larsen.

Både hun og Pierre Kary er også bekymrede for den blanding af interesser, der vil ske på strøget.

- Hundeluftere blandet med skolebørn kan blive noget rod. Men jeg kan også sige det lige ud, at jeg frygter, at vi inviterer personer med skumle intentioner ind på et strøg, hvor de helt legitimt må færdes lige op ad vores skolebørn. Jeg håber ikke, det bliver virkeligheden, siger Merete Dea Larsen.

Nej til vendeplads

Bente Jørgensen (V) ser heller ikke det nuværende forslag til parkering omkring skolen som fornuftig.

- Naturligvis skal parkeringspladsen ved skolen ikke være vendeplads for lastbiler. Vi har lige haft en kæmpe kamp for at slippe af med lastbilerne på Lynghøjen. Vi har ikke diskuteret planen i Venstre. Vi skal tage det bedste fra forslaget, som jo er et forslag, og det skal vi bruge, men jeg ser da også skæverter i planen, siger han.

Pierre Kary ser heller ikke en fremtid i at lave om på parkeringen omkring skolen, som den er fremlagt i planen.

- Jeg tror, ingen har taget det forslag til at lave parkeringen ved skolen om, som en tidligere skolebestyrelse lavede for nogle år siden. Deres forslag, skal da i den grad tænkes igennem som en mulig løsning, siger han.

Fortidens synder

Merete Dea Larsen tager bladet fra munden om den folkelige »opstand«, der er kommet i kølvandet på planen.

- Det ligner den samme fremgangsmåde, som vi i byen kørte omkring Kongemarksvejen/Stamvejen. Det var ikke frugtbart. Det gav 10-20 år med ballade uden, at byen kom videre. Svogerslev er bedre end det. Vi har slået ind på en vej med konstruktiv dialog, som bringer resultater til byen. Den skal vi fortsætte. Vi skal have en lyttende proces. Der skal være en fornuftig debat, så forslaget bliver videreudviklet til noget, som byen kan se sig selv i, siger hun.

Hvor langt tror du Danmark når ved EM
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk