18. september 2021
Fremtidens 18 afgange i timen mod København gør Roskilde til en af de byer, der vinder allermest i regeringens trafikudspil, mener transportminister Benny Engelbrecht. Foto: Allan Nørregaard
Fremtidens 18 afgange i timen mod København gør Roskilde til en af de byer, der vinder allermest i regeringens trafikudspil, mener transportminister Benny Engelbrecht. Foto: Allan Nørregaard
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Minister: Roskilde er den store vinder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Minister: Roskilde er den store vinder
Opdateret 13. april 2021 kl. 13:22
Roskilde - 13. april 2021 kl. 13:11
Af Steen Østbjerg

Da regeringen præsenterede sit transportudspil »Danmark fremad« i sidste uge, blev udsigten til en ringbane over Ny Ellebjerg til lufthavnen hilst varmt velkommen af talsmandens for Roskilde-pendlerne, Danny W. Petersen, som dog samtidig frygtede, at det vil gå ud over regionaltogdriften til og fra Roskilde, når S-banen forlænges til Roskilde.

arrow Læs også: S-tog kommer stadig i anden række i Roskilde

Men den frygt er helt ubegrundet, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) til Dagbladet.

- Hvis jeg var pendlertalsmand, ville jeg nok også nive mig i armen, for det hele lyder næsten for godt til at være sandt. Man skulle næsten tro, at der måtte være noget, som lå gemt et eller andet sted. Men det er faktisk sandt. Det her er et helt enormt løft, hvor vi har tænkt i sammenhænge og giver hele hovedstadsområdet et generelt løft - og hvor Roskilde er den store vinder. Det er helt klart, siger Benny Engelbrecht.

Pendlerne er især fokuserede på antallet af afgange med regionaltog mellem Roskilde og København, men Benny Engelbrecht forsikrer, at det, der er i støbeskeen, vil opleves som klare forbedringer.

- Vi går fra at have ni regionaltog i timen fra Roskilde til Københavns Hovedbanegård til at have otte. Til gengæld kommer der fire nye tog til den sydlige jernbanekorridor, og i udgangspunktet seks S-tog i timen, måske flere. Det vil sige, at vi går fra ni tog i timen til at få 18 i det fremtidige scenarie. Det er klart, vi ikke har lavet køreplaner endnu, men det bliver en markant forbedring, og det bliver et løft for alle, siger Benny Engelbrecht.

Han forventer, at det stærkt øgede antal afgange også vil betyde, at der kommer langt flere passagerer.

- Nogle af de rejsende vil stadig benytte regionaltoget, hvis man skal til København, og hvis man skal lidt kortere, vil man formentlig vælge at bruge et af de førerløse tog. Alt i alt vil det give et markant løft, og ser man på, hvilke byer, der vinder ved det, så ligger Roskilde i den allerøverste liga, siger Benny Engelbrecht.

arrow Dilemma: S-tog kan give færre regionaltog
16. april 2021 kl. 06:27 Opdateret: kl. 15:46
arrow S-tog til Roskilde får opbakning
08. april 2021 kl. 14:28 Opdateret: kl. 14:28
arrow Pendlere glade for ny ringbane, men frygter S-tog
08. april 2021 kl. 12:21 Opdateret: kl. 13:50
Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk