4. august 2021
Hopla! Selv om Thomas Eisenhardt fylder 60 år den 26. februar, kan den kunstneriske leder af danseteateret Aaben Dans stadig holde balancen på en sneglat flade.
Hopla! Selv om Thomas Eisenhardt fylder 60 år den 26. februar, kan den kunstneriske leder af danseteateret Aaben Dans stadig holde balancen på en sneglat flade.
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Koreograf fylder 60: Sådan vil han undgå at gå bag af dansen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Koreograf fylder 60: Sådan vil han undgå at gå bag af dansen
Roskilde - 24. februar 2021 kl. 17:36
Af Lars Ahn Pedersen

Aaben Dans har ligget stille i ni en halv måned på grund af corona det seneste års tid, men det samme kan ikke siges om danseteaterets ledelse.

arrow Læs også: Egnsteater modtager en kvart million fra Statens Kunstfond

- Det er mest danserne, som ikke har haft noget at lave. Vi har haft travlt, fordi vi har været nødt til at lave plan A, B og C i takt med, at betingelserne konstant har ændret sig. Vi skal også hele tiden tænke fremad, fordi vi ikke ved, om vores arrangementer bliver til noget eller ej, siger Aaben Dans' kunstneriske leder Thomas Eisenhardt, som driver egnsteateret i Roskilde sammen med sin hustru, teaterleder Lisbeth Klixbüll.

På fredag den 26. februar fylder han 60 år, men den store fejring er for længst droppet, ligesom Aaben Dans sidste år måtte aflyse sin store børne- og ungefestival Swop i foråret og mikrofestivalen Aabent Rum i december samt en lang række forestillinger.

Sammen med hustruen Lisbeth Klixbüll stiftede Thomas Eisenhardt danseteateret Aaben Dans, der har været egnsteater i Roskilde siden 2008. Foto: Kenn Thomsen

Vil møde mennesker igen

Til gengæld lykkedes det at få gennemført premieren på børneforestillingen »Hvad er det?« i september, og meget af skoleundervisningen, der lå på en tid af året, hvor den kunne foregå udendørs.

- Økonomisk set kom vi OK ud af 2020, selv om vi mangler billetindtægterne fra de aflyste forestillinger. Det har meget været som at hænge i luften og forsøge at cykle uden at komme nogen vegne, siger Thomas Eisenhardt.

Derfor ser han håbefuldt frem mod resten af 2021 og glæder sig over at arbejde med projekter, som har lysere fremtidsudsigter, fordi flere og flere bliver vaccineret.

- Vi glæder os til at se mennesker igen efter at have lavet en masse online-arrangementer. Dans er baseret på kroppen, og scenekunst handler om den virkelige verden og om at møde mennesker. Vi laver forestillinger for at møde andre og mærke deres oplevelse, siger han.

Thomas Eisenhardt (yderst tv.) var senest på scenen som aktiv danser i forestillingen »Tre vise mænd« fra 2019, hvor han optrådte sammen med Ole Birger Hansen og Ives Thuwis (th.) og måtte lade sig kronrage for at ligne de to andre. Han afviser ikke, at det kan blive til flere forestillinger. - Jeg var allerede gammel som danser som 40-årig. Jeg kan stadig kommunikere med kroppen, men jeg må ændre mit sprog, for jeg kan ikke springe så højt længere, siger han. Foto: Kim Rasmussen

Vær en flod, ikke en sø

Aaben Dans er nået langt, siden Thomas Eisenhardt og Lisbeth Klixbüll henvendte sig til Roskilde Kommune og foreslog at placere Danmarks første egnsteater baseret på moderne dans i Roskilde.

Efter et par års bearbejdelse lykkedes det i 2008, og siden 2009 har de holdt til i Laboratoriet i bydelen Musicon, hvor de nu har taget hul på deres fjerde aftaleperiode med kommunen. Men det får dem bestemt ikke til at ligge stille.

- Vi har altid haft et billede af Aaben Dans, hvor vi er en flod, som vandet skal flyde igennem, ikke en sø. Det betyder, at vi arbejder sammen med folk, som skubber os i nye retninger, siger Thomas Eisenhardt.

Det kan for eksempel være to finske landskabskunstnere, som er med til at lave forårets vandreforestilling »Jordnær« i Boserup Skov, eller den unge koreograf Anna Lea Ourø, som sammen med Amalia Kasakove står bag forestillingen »Just ok«, der skulle have været en del af Aabent Rum, men i stedet vises i juni.

- Anna var frivillig på den første Swop-festival i 2012 og er siden blevet professionel danser. Det er den slags, der gør det sjovt at være lokalt forankret, siger han.

Danseteateret Aaben Dans har ligget på Musicon siden 2009. - Der var hverken asfalt eller gadebelysning, da vi kom herud, og der drev vand ned ad væggene i Laboratoriet, og vi sad i et rum omgivet af gamle computerskærme, husker Thomas Eisenhardt. Foto: Kenn Thomsen

Lær af coronaen

Det er ikke kun kunstnerisk, at Aaben Dans vil flytte sig. De seneste år har det været planen, at danseteateret skal være en del af et nyt fællesskabshus på Musicon sammen med Roskilde Festival og øvelokaleforeningen Råstof Roskilde, men i januar blev det meddelt, at byggeriet er udskudt et år på grund af den usikkerhed, som coronapandemien har skabt. I stedet forventes det, at huset kan tages i brug i sommeren 2024.

- Det giver os tid til at bygge eventrummet i Laboratoriet om til et dansestudie og en foyer, så vi kan have flere aktiviteter kørende samtidig, ligesom vi også kommer til at have i fællesskabshuset, siger Thomas Eisenhardt, som håber, at hele verden tager ved lære af det seneste år.

- Vi må ikke blive forskrækket for hinanden, og jeg håber, at vi kommer af med angsten for at være for mange samlet og stå for tæt sammen. Vi har lært vigtigheden af at være sammen som mennesker, og det er vores mission som teater, især når vi arbejder med kroppen, siger han.

Ifølge Thomas Eisenhardt var det meste af 2020 for Aaben Dans som at cykle i luften uden at komme nogen vegne. Foto: Kenn Thomsen

arrow Danseteater har masser i vente
05. marts 2021 kl. 07:15 Opdateret: kl. 16:14
arrow Corona udskyder byggeri af Roskilde Festivals nye hjem
06. januar 2021 kl. 15:21 Opdateret: kl. 15:21
Vil du gerne arbejde mere hjemmefra?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk