24. juni 2019
Det er to et halvt år siden, vinderprojekt for Ny Østergade-arealet syd for Roskilde Station blev kåret. Planerne er nu yderligere udskudt, fordi staten tøver med at sælge arealet, der skal bygges på.
gallery icon

Se billedserie

Det er to et halvt år siden, vinderprojekt for Ny Østergade-arealet syd for Roskilde Station blev kåret. Planerne er nu yderligere udskudt, fordi staten tøver med at sælge arealet, der skal bygges på.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kæmpeprojekt ligger dødt på grund af statens retræte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kæmpeprojekt ligger dødt på grund af statens retræte
Roskilde - 14. februar 2019 kl. 13:25
Af Kristian Jørgensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Den storstilede udvikling af Ny Østergade kan nemt blive en forsinkelse på et år, og måske bliver hele projektet omlagt og decimeret, fordi staten pludselig har fået kolde fødder.

arrow Læs også: Hvem tør indgå partnerskab med Roskilde?

Roskilde Kommune var blevet stillet i udsigt, at staten ville sælge jorden op til jernbanen, men Transportministeriet har udskudt og muligvis aflyst salget, mens man afventer en analyse af, om arealet skal bruges til en S-togsføring til Roskilde.

Det har sat Roskilde Kommune i tænkeboks over, hvad de skal stille op med kommunens - på tegnebrættet - største anlægsprojekt nogensinde. Undersøgelsen skal være færdig til sommer, men borgmester Joy Mogensen (S) regner med en længere tidshorisont, fordi en beslutning kan blive yderligere forsinket af et kommende folketingsvalg.

- Mon ikke vi kigger i hvert fald et år frem, hvor vi ikke ved, hvor staten ender henne? Så må vi bruge tiden på at vende, hvad der er sket, tror vi på det, og hvordan kommer vi bedst muligt videre? siger Joy Mogensen.

Initiativtager og hovedinvestor i Ny Østergade-projektet Claus B. Hansen kan ligesom kommunen ikke gøre meget andet end at vente på, om staten vil reservere arealet til S-tog. Det får ham dog ikke til at tvivle på, at udviklingen af Ny Østergade bliver til noget.

- Jeg ser ikke, at det vil være en hindring for at gennemføre projektet. Hvis man skal bruge spor 8 i den udvidelse til S-tog, vil der være en strækning, hvor arealet bliver indskrænket. Det vil betyde, at man skal lave om på bebyggelsen, men det vil ikke være en showstopper for projektet, siger Claus B. Hansen.

Det er slet ikke sikkert, at det får indflydelse på projeket, hvis staten går videre med S-togsplaner i Roskilde, for ifølge Claus B. Hansen er der også mulighed for at lægge S-togslinjen på den nordlige side af stationen.

arrow - Vi er nødt til at prøve noget nyt
20. juni 2019 kl. 15:36 Opdateret: kl. 13:37
arrow Vred arkitekt: Som i en diktaturstat
20. juni 2019 kl. 13:36 Opdateret: kl. 13:36
arrow Projektmager kobles af men er velkommen tilbage
20. juni 2019 kl. 12:20 Opdateret: kl. 12:20
Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS PAPERBOY
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk