20. april 2021
Her ses arealet syd for Holbækvej. Billedet er taget ved p-pladsen på Hyrdehøj Vestvej. Foto: Lars Ahn Pedersen
Her ses arealet syd for Holbækvej. Billedet er taget ved p-pladsen på Hyrdehøj Vestvej. Foto: Lars Ahn Pedersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Jord-deponi: Trafikanter skal dele væsentlig vej med 2200 lastbiler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jord-deponi: Trafikanter skal dele væsentlig vej med 2200 lastbiler
Opdateret 12. april 2021 kl. 13:19
Roskilde - 11. januar 2021 kl. 12:21
Af Lars Kimer

2273 lastbiler med anhænger med jord skal de kommende to år køre på Holbækvej fra rundkørslen ved Hyrdehøj og mod Svogerslev og retur.

arrow Læs også: Politikere overvejer et »nej«: Vil ikke have kæmpe jorddeponi

Målet for bilerne vil være et nyt stort område, der er ved at blive godkendt til jorddeponi. Arealet ligger mellem Svogerslev og Hyrdehøj på både nordsiden og sydsiden af Holbækvej. Det kan man læse i det høringsmateriale, som Roskilde Kommune har sendt ud - hvis man altså er så heldig at være i den lille kreds af naboer, som kommunen mener har særlig interesse i sagen.

Er man bosiddende i Svogerslev eller Hyrdehøj, så er man ifølge kommunen ikke en part med særlig interesse i sagen og skal dermed ikke høres. Men så kan man i stedet læse om sagen her.

Jord fra byggerier

Helt konkret er et firma, Dansk Miljø og Genbrug Aps fra Sorø, interesseret i at finde et sted at placere 50.000 kubikmeter jord over de kommende to år. Den opgave vil ejeren af arealer nord og syd for Holbækvej gerne være med til at løse.

Kommunen har sendt et udkast til miljøgodkendelse i høring, og her fremgår det, at jorden er »nyttiggørende«. Jorden skal fordeles på tre områder, som til sammen er 80.000 kvadratmeter, og det fremgår, at arealerne må hæves med op til 1,5 meter. En del af arealerne betegnes som »vandlidende«.

Jorden er såkaldt klasse 0.jord, dvs. jord som er mindst forurenet, det kan fx være muld gravet af i forbindelse med boligbyggeri. Præcist hvor jorden kommer fra vides endnu ikke. I udspillet til miljøgodkendelsen står der, at den kommer fra »en lang række af endnu ikke kendte bygge- og anlægsprojekter på Sjælland«. I samme moment skriver Roskilde Kommune, at kommunen vurderer, at den tilkørte jord er affald, hvad man så skal lægge i det.

Nord for Holbækvej helt op ad Svogerslev kan der blive fyldt jord på disse arealer. Indgangen vil ligge ved den blå streg i bunden af billedet.

Ingen VVM

En så stor mængde jord kræver ifølge kommunen »en betydelige modtagekontrol og tilkørsel af flere tusinde lastbiler over en ikke ubetydelig periode«.

Forvaltningen har valgt det synspunkt, at der ikke er behov for at lave VVM-redegørelse for aktiviteten, hvilket allerede er meddelt det konsulentfirma, som er knyttet til opgaven fra Dansk Miljø og Genbrugs side.

Hvis man ser på, hvad projektet har af betydning for lokalområdet, så må man kun dyrke grøntsager, der kan skrælles i klasse 0-jord, ikke afgrøder som jordbær og salat.

I forhold til drikkevand, så er en stor del af området, der står til at få tilladelse til jord-deponi ifølge hjemmesiden miljoegis.dk klassificeret som område med drikkevandsinteresse, og rigtig meget af undergrunden ved Svogerslev er grus og dermed let gennemtrængeligt.

Støv og støj

Ved transport vil der uvægerligt opstå støv i årets tørre tider, men kommunen slår fast, at der kun må støves på de arealer, der skal bruges til projektet.

Med hensyn til støj, så kan det næppe undgås, at 2273 lastbiler vil støje en del, også for de mange brugere som allerede nu finder vej til Hyrdehøjskoven, men kommunen finder ikke, at støjen vil give anledning til væsentlige gener.

Endelig er der den trafikale udfordring. Den kommer til at foregå på »hovedvejen« ind og ud af Svogerslev, og lastbilerne skal rundt i rundkørslen ved Hyrdehøj, hvor cyklisterne til og fra Svogerslev også skal igennem, og de skal ved to indgange krydse cykelstien langs med Holbækvej for at komme ind og ud.

Da jorden kun må køres til på hverdagen mellem klokken syv og 18, vil det i runde tal betyde fem lastbiler om dagen, hvis tilkørslen sker helt jævnt fordelt.

DAGBLADET er kommet frem til antallet af lastbiler ved at læse sig frem til, at en lastbil med anhænger typisk fragte cirka 22 kubikmeter jord. Skulle lastbilerne være uden anhængere, vil antallet af lastbiler naturligvis være højere end de 2273 som er angivet i artiklen.

Syd for Holbækvej er der ansøgt om at få lov at fylde jord på arealet her. Indgangen skal ske fra Holbækvej ved den blå stribe i toppen af billedet. Arealet ligger nogenlunde midt på det åbne areal mellem Svogerslev og Hyrdehøj.

arrow 67.500 kubikmeter: Sag om jord-deponi udskudt en måned
12. marts 2021 kl. 15:36 Opdateret: kl. 12:09
arrow Politisk undren over jorddeponi: DN siger »I kan intet gøre«
11. januar 2021 kl. 12:23 Opdateret: kl. 13:19
Fra den 21. april må eksempelvis restauranter åbne for servering udenfor og indenfor men med restriktioner. Er reglerne for at gå ud og spise og drikke for indviklede?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk