20. oktober 2021
- Vi skal lære af fx Louisiana og blive bedre til at fortælle, hvordan det, vi gør, er anderledes fra det, andre gør, siger Tinna Damgård-Sørensen, direktør for Vikingeskibsmuseet. Foto: Rudy Hemmingsen
gallery icon

Se billedserie

- Vi skal lære af fx Louisiana og blive bedre til at fortælle, hvordan det, vi gør, er anderledes fra det, andre gør, siger Tinna Damgård-Sørensen, direktør for Vikingeskibsmuseet. Foto: Rudy Hemmingsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Hvad skal et moderne museum kunne?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Hvad skal et moderne museum kunne?
Roskilde - 21. juli 2020 kl. 17:24
Af Steen Østbjerg

2020 skulle have været året, hvor Vikingeskibsmuseet kunne udskrive en arkitektkonkurrence til et helt nyt museum, som ikke kun sikrer de 1000 år gamle vikingeskibe for fremtiden, men også skal være den perfekte ramme for en formidling i verdensklasse om vikingernes fantastisk historie.

arrow Læs også: Stort projekt har ligget underdrejet under lukning

Sådan skulle det ikke gå. Corona er kommet på tværs og har spoleret sæsonen, samtidigt med at pandemien kommer til at sætte sit spor på arbejdet med det ny museum. Selv om flere faktorer end nogensinde før forekommer usikre, er planlægningen af det ny museum nødt til at fortsætte. Det nytter ikke at vente og se tiden an, for tiden er en vigtig faktor, når man har en udstillingshal med en forventet restlevetid på mindre end 10 år. En varig sikring af vikingeskibene er en presserende opgave, som ikke går væk, selv om en krise pludselig stiller spørgsmålstegn ved mange ting, der tidligere kunne forekomme sikre.

- Det er en udfordring, konstaterer museets direktør Tinna Damgård-Sørensen med noget, der minder om årets underdrivelse.

Heldigvis er der ikke slået nogen søm i endnu, hverken bogstaveligt eller i overført betydning. Alting er stadig i bevægelse, og coronaen har skubbet tingene i nye retninger.

- Der er noget, der er kommet ind, og som ikke var med før - og det er sådan set godt, at det kommer nu. Fx er sundhed blevet en integreret del af vores risikovurdering. Det har vi aldrig tænkt på før. Hvordan kan vi opretholde den formidling, vi har, når vi samtidig skal tænke over sundhed? Det er en kæmpe udfordring for os, og den har vi endnu ikke helt fået landet, siger Tinna Damgård-Sørensen.

En anden ting, der er blevet sat ekstra fokus på i kraft af den aktuelle krise, er, hvem Vikingeskibsmuseet skal leve af, groft sagt.

Michelin-guiden har tildelt Vikingeskibsmuseet tre stjerner, hvilket gives til attraktioner i verdensklasse - attraktioner, som i sig selv er en hel rejse værd. Men krisen har sået tvivl om, at man også i fremtiden vil kunne forvente, at historisk interesserede mennesker rejser den halve verden rundt for at komme til fjerne Danmark og se et ellers fantastisk museum.

- I det helt overordnede perspektiv er det jo fantastisk, at vi er i stand til at tiltrække så mange udenlandske gæster, men når en ting som coronaen rammer os, bliver vi utroligt sårbare. De kriser, vi har været ramt af tidligere, fx efter tvillingetårnene, er vi kommet ret hurtigt ud af , men ingen kan sige, hvor længe det vil tage denne gang, og hvordan det vil påvirke vores rejsemønstre og lyst til at tage ud i verden. Så det peger på, at vi skal lave et museum, der i højere grad er interessant for danskerne at genbesøge. Danskere stiller andre krav til vores museum end udlændingene. Fx bygger vi løbende vikingeskibe, men når det er os, der gør det, er det noget, vi har gjort før, så der ligger noget i, hvordan vi får fortalt, hvad det er, vi laver, og hvordan vi gør det anderledes. Ser man på Louisiana, laver de hele tiden nye udstillinger, og man kan sige: »Er det ikke bare en ny udstilling?« men de er supergode til at fortælle, hvordan den ny udstilling er anderledes end de andre, og dér kan vi lære noget, siger Tinna Damgård-Sørensen.

Moderne formidling handler meget om den fortælling, der kan skabes. Den kan være vidt forgrenet, men på den anden side kan det være med til at gøre fortællingen mindre tydelig.

- Vi arbejder med at komme nærmere på vores hovedfortælling. Det handler ikke så meget om kravet til bygningerne, men om hvad vore gæster skal opleve af indhold, og det kan man formidle på mange forskellige måder. Og at blive mødt af en krise midt i det hele, har tvunget os til at se på, hvem vi egentlig er, når vi skal prioritere helt ind til benet. Hvilke opgaver har vi? Hvilket museum vil vi gerne være? Og hvilke opgaver kan vi skære fra? Man udvikler sig hele tiden, og undervejs opstår der muligheder, som man griber, men den situation, vi er i nu, tvinger os til at komme ind til benet af, hvem vi skal være, og det beriger egentlig diskussionen om, hvilket museum vi gerne vil være, og hvilken profil vi skal have. Der er ingen tvivl om, at vi gerne ville have været undværet hele denne krise, hvis vi kunne, men når det nu skal være, så kom coronaen på et godt tidspunkt, fordi det påvirker vores overvejelser. Jeg kan bare ikke sige noget om, hvor vi lander endnu, siger museumsdirektøren.

Der kommer en international arkitektkonkurrence, som skulle have været udskrevet sidst på året, men projektet er blevet forsinket. Forsinkelse kan også tilskrives corona, som det har været svært at arbejde med projektet, mens der har været lukket ned. Dels har de internationale konsulenter, der deltager i udviklingen, af projektet, haft svært ved at komme til Danmark, og dels har museets egne medarbejdere været sendt hjem - og samtidig har ledelsen haft mere end rigeligt at se til med her og nu-problemstillinger - så som at finde ud af, hvordan man kommer igennem denne gigantiske kolbøtte og ud på den anden side, hvor der kommer til at mangle en masse penge.

- Af alle de grunde kan vi se, at det ikke bliver i år, vi bliver klar med en arkitektkonkurrence. Men den kommer i 2021. Det skal den gøre! Jeg synes, der efterhånden har været mange bump på vejen, og jeg tænker ind imellem, at dem kunne jeg godt have undværet, og man spørger også sig selv: »Når vi kommer om på den anden side af krisen, har et museum som vores så overhovedet relevans?« Men så er det også dejligt at have en klar følelse af, at det har vi i allerhøjeste grad! Vi har gode historier og viden, vi skal formidle, og vi kan se, at publikumsgrundlaget er der, siger Tinna Damgård-Sørensen.

arrow Vikingeskibsmuseet vil ikke bygge større
13. november 2019 kl. 09:02 Opdateret: kl. 09:02
Synes du, der skal lægges klima-afgifter på flyrejser?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk