17. juni 2021
Socialdemokraten Mette Gjerskov håber på at holde taburetten i Folketinget efter valget. Men hun tør ikke tale om, at hun er sikker på en plads. - Det handler til syvende og sidst om meget få personlige stemmer, og derfor er jeg virkelig bekymret for, at der måske er gået ged i brevstemmerne i Roskilde. Foto: Jørgen C. Jørgensen
gallery icon

Se billedserie

Socialdemokraten Mette Gjerskov håber på at holde taburetten i Folketinget efter valget. Men hun tør ikke tale om, at hun er sikker på en plads. - Det handler til syvende og sidst om meget få personlige stemmer, og derfor er jeg virkelig bekymret for, at der måske er gået ged i brevstemmerne i Roskilde. Foto: Jørgen C. Jørgensen
Foto: Jørgen Chr. Jørgensen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Gjerskov: - Jeg er bekymret for klimaet, men ikke for befolkningstilvæksten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Gjerskov: - Jeg er bekymret for klimaet, men ikke for befolkningstilvæksten
Roskilde - 01. juni 2019 kl. 05:07
Af Lars Kimer

Det vigtigste punkt på socialdemokraten Mette Gjerskovs valgprogram er ifølge hendes selv klimaet.

arrow Læs også: Mette Gjerskov får to ordførerskaber

Det er et klart fokus på det emne, som er kommet til at fylde rigtig meget i valgkampen, og som skal sikre hendes fire nye år på tinge.

- Vi må erkende, at med blå regering i 14 ud af de sidste 18 år, så er der ikke blevet gjort nok, og derfor må vi nu hive i alle de håndtag, vi har for at opnå de reduktioner, der skal til, siger hun.

Det gælder blandt andet en flyafgift på flyvninger inden for EU.

- Om afgiften skal være en decideret klimaafgift på den enkelte billet, eller om afgiften skal lægges på brugen af flybrændstof, er jeg ikke nået til enighed med mig selv om endnu. Men det gør det ikke alene. Flytrafikken er noget af det mest forurenende, vi har, og lige som der eksperimenteres med biobrænsel til biler, bliver vi nødt til at se på det for flyindustrien også, siger hun.

Også på togtrafikken ser hun gerne, at der sker ændringer. Der er en stigende efterspørgsel på at gøre toget til et reelt alternativ til flyet rundt om i Europa. Fx er det realistisk med et højhastighedstog at kunne køre Købehavn-Paris på fire-fem timer.

- Vi bliver nødt til at snakke om de muligheder, der er for forbedringer. Vi halter bagefter. At vi kan køre København-Aarhus på under tre timer, er jo ingen teknologisk kunst i dag, siger Mette Gjerskov.

Når hun nu taler så meget om klimaet, så var det måske nærliggende at tale befolkningsvækst på kloden som helhed. Her er Mette Gjerskov dog ikke så bekymret.

- Væksten vil jævne sig ud i takt med, at vi får udryddet fattigdom, så jeg tror ikke på, at vi skal sætte regler for det enkelte menneskes ønske om at få børn. Vi ser det jo på de kvinder, som kommer til Danmark fra lande, hvor man som regel får mange børn. Der går ikke lang tid, før de ligger på det samme antal børn som danske kvinder. Det, som kan gøre noget ved befolkningstilvæksten, vil være et ihærdigt forsøg på at sikre de her kvinder/familier en sikker fremtid i eget land med et samfund, hvor rigdomme og muligheder fordeler sig ligeligt. Vi ser i dag nogle lande, hvor rigdommen er vanvittig skævt fordelt, siger hun.

Mere på den hjemlige bane taler Mette Gjerskov gerne om både roadpricing og kollektiv trafik.

- Jeg tror ikke, at roadpricing ligger lige for. Systemerne til det er ikke helt så færdigudviklede, som vi har gået og drømt om. Jeg vil gerne bruge roadpricing, men spørgsmålet er, om ikke det bliver overhalet af andre teknologier, siger hun.

Hvorfor bliver der talt så meget om roadpricing og ikke noget videre om billigere kollektiv trafik?

- Det skal være en vekselvirkning, for jeg hører godt de folk, der allerede i dag vælger toget, sige »hvad med os?«, siger hun.

Når man taler trafik i disse dage, så kommer man ikke udenom S-tog til Roskilde og regionaltog.

- Jeg er ikke den, der vil proppe S-tog ned i halsen på folk. Og det er helt sikkert, at vi ikke kan droppe regionaltog til Roskilde, fordi Roskilde er et sjællandsk knudepunkt. Forestil jer, hvor mange problemer det vil give at have alle fra Kalundborgkanten og toget fra Ringsted til at skulle skifte tog i Roskilde. Det vil jo ikke virke, siger hun.

Lokalt tales der også meget om motorvej mellem Roskilde og Ringsted. Den tror Mette Gjerskov ikke meget på.

- Landevejen er en hovedfærdselsåre for rigtig mange mennesker. Man skal bare gøre sig klart, at laver man en motorvej, så vil der komme mange færre adgange til den vej, og det vil ændre rigtig meget for de rigtig mange bilister, som har brug for vejen hver dage. Derfor tror jeg mere på en løsning med en motortrafikvej. Den vil ikke i samme grad tilgodese fjerntrafikken - men den vil på den anden side heller ikke skære lokalområdet midt over, siger hun.

Efter klimaet står velfærd som nummer to på den gjerskovske dagsorden.

- Vi bliver nødt til at nå tilbage til at tale med respekt om de mennesker, som bygger Danmark. Vi taler sosu'er, pædagoger, folkeskolelærere, håndværkere. Vi må investere mere i uddannelse, for der er ingen tvivl om, at vi kommer til at mangle de hænder, der bygger Danmark, hvis ikke vi gør noget - og svaret er bare ikke skattelettelser.

Men er svaret så bedre løn?
- Det må arbejdsmarkedets parter jo afgøre, hvis det er en del af løsningen at gøre de her hverv mere attraktive. Og formår vi ikke at gøre de her job mere attraktive, så kommer vi til at stå med et problem som samfund.

Helt lokalt mener Mette Gjerskov, at kystsikringen i Jyllinge Nordmark er det vigtigste at få fundet en løsning på.

- Vi skal have en national kystsikringsfond, for kystsikring er et nationalt anliggende. Og staten har jo bevist det ved at tage ansvar for vestkysten. Vi har ikke haft mulighed for at diskutere ideen med at lave en anlægslov i gruppen og så bare køre projektet igennem, men jeg hører flere, der taler positivt om ideen i vores parti, end jeg hører det modsatte. Det er i min optik noget, vi skal se på, så snart valget er overstået. Og så skal vi helt generelt til at se mere fleksibelt på kystsikring. Det nytter ikke, at naturen visse steder har fortrinsret, når det helt logiske burde været et større hensyn til mennesker, som har bosat sig steder, der bliver så påvirket af klimaforandringer, siger hun.

arrow Gjerskov kom sikkert ind trods dårligt hjemme-valg
06. juni 2019 kl. 16:59 Opdateret: kl. 17:04
Er du tryg ved ikke at skulle gå med mundbind mere?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk