27. november 2020
Museet for Samtidskunst delte 3D-briller ud til publikum på Roskilde Festival, så de kunne se kunstneren Lea Porsagers 3D-film »Horny Vacuum« på Orange Scenes storskærme. Det krævede dog, at man lagde sit hoved lidt på skrå. Foto: Lars Ahn Pedersen
gallery icon

Se billedserie

Museet for Samtidskunst delte 3D-briller ud til publikum på Roskilde Festival, så de kunne se kunstneren Lea Porsagers 3D-film »Horny Vacuum« på Orange Scenes storskærme. Det krævede dog, at man lagde sit hoved lidt på skrå. Foto: Lars Ahn Pedersen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Festival hjælper kunstmuseum ud til nyt publikum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Festival hjælper kunstmuseum ud til nyt publikum
Opdateret 08. juli 2019 kl. 10:41
Roskilde - 08. juli 2019 kl. 10:32
Af Lars Ahn Pedersen

Det er de færreste kunstmuseer, der kan prale med, at de har haft en kunstner på Orange Scene, men det kan Museet for Samtidskunst i Roskilde efter dette års festival. Torsdag eftermiddag viste museet en 3D-film fra kunstneren Lea Porsagers værk »Horny Vacuum« på Orange Scenes storskærme, som det krævede 3D-briller at se.

arrow Læs også: Tidlig julegave til kunstmuseum

- Det er vildt sjovt, at vi har en kunstner med på Orange Scene i år, siger museets direktør Birgitte Kirkhoff Eriksen.

3D-filmen var ikke Museet for Samtidskunsts eneste bidrag til årets Roskilde Festival. Ved siden af House of Chroma i festivalens kunstzone stod værket »Hawwäh« af Søren Aagaard i form af en rusten foodtruck, der var halvt nedsunket i gruset. De to kunstnere var ikke tilfældigt udvalgte. Søren Aagaard er lige nu aktuel med udstillingen »Sommer« på museet, mens Lea Porsager står for udstillingen »(Weak) Force«, der åbner i september.

Museet for Samtidskunsts samarbejde med Roskilde Festival er ikke af ny dato, men Birgitte Kirkhoff Eriksen varsler, at det bliver udvidet i fremtiden. Ifølge museumsdirektøren kan deltagelsen på festivalen tydeligt aflæses på besøgstallet.

- Vi har forøget vores publikums-reach med 90 procent og har fået flere besøgende, fordi festivalen har et større kommunikationsapparat, end vi nogensinde kan drømme om. Vi har også fået flere unge brugere og flere mænd blandt vores publikum, siger Birgitte Kirkhoff Eriksen.

arrow Derfor sidder tre kunstnere i en campingvogn
21. november 2019 kl. 18:59 Opdateret: kl. 14:47
arrow Kunstmuseum vil flytte ud på Musicon
05. april 2019 kl. 14:38 Opdateret: kl. 13:12
Køber du de fleste julegaver i forbindelse med Black Friday?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk