12. april 2021
Direktør Martin Sattrup fra Erhvervsforum er tilfreds med et kommende S-tog til Roskilde, men savner tilstrækkelige vejforbindelser til Køge og Ringsted.
Direktør Martin Sattrup fra Erhvervsforum er tilfreds med et kommende S-tog til Roskilde, men savner tilstrækkelige vejforbindelser til Køge og Ringsted.
Foto: Jan Partoft
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Erhvervsforum om trafikplan: Skinner er slet ikke nok

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Erhvervsforum om trafikplan: Skinner er slet ikke nok
Roskilde - 08. april 2021 kl. 18:25

Med regeringens nye udspil om trafikinvesteringer i de kommende mange år får Roskilde endlig S-Tog, men asfalt på veje til- og fra Roskilde underprioriteres mener Erhvervsforum.

- Med S-tog vil det styrke ind- og udpendlingen for Roskilde og give en bæredygtig vækst med integration i forhold til byområderne mellem Roskilde og København, skriver direktør Martin Sattrup i en kommentar.

- Men selv om S-toget er et skridt i den rigtige retning, er det ikke nok. Vi skal også have styrket de regionale togforbindelser, og så skal vi have gjort noget ved vejnettet.

Dyre bilkøer
I den store undersøgelse om erhvervsklimaet i Roskilde, som Erhvervsforum gennemførte i november 2020, pegede de lokale firmaer på vejene som et område, der trængte til forbedringer.

Ikke mindst de lange køer hver dag på regionale indfaldsveje fra Ringsted og Køge er en stor udfordring, påpeger Martin Sattrup.

- Når regeringen nu dropper den nye Ring 5 omkring hovedstadsområdet, kan vi forvente at de nuværende trafik-belastninger stiger.

- Når det gælder landevejen fra Køge, så skal der gøres noget ved den nu og helt sikkert inden Femernbælt-forbindelsen er færdig. Derfor ønsker vi også en hurtig færdiggørelse af Frederikssunds-motorvejen, så Roskilde undgår at blive en trafikkorridor for nord-sydgående lastbilstrafik.

- Tilsyneladende prioriterer regeringen en udvidelse af motorvejen til Kalundborg før Frederikssund. Her skal vi ikke undlade at påpege, at der dagligt kører langt flere biler på hovedvejen mellem Ringsted og Roskilde, end der vil gøre på den nye Kalundborg-motorvej. Roskilde er samtidig regionens største by både målt på antal arbejdspladser, uddannelsespladser og daglige pendlere.

- Derfor er det ikke nok, at vi får stillet nye og bedre togløsninger i udsigt. En bæredygtig infrastruktur handler også om at begrænse kø på vores vejnet og gøre plads til fremtidens mere bæredygtige trafik i form af el-biler, el-busser og grønne drivmidler til den tunge transport, mener Martin Sattrup.

Lars Løkke starter nyt parti i midten af dansk politik. Kunne du finde på at stemme på hans parti ved næste folketingsvalg?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk