18. september 2019
Skole- og børneudvalget i Roskilde skal behandle en ny pengefordeling til skolerne tirsdag inden den endelige vedtagelse i byrådet. Foto: Thomas Olsen
Skole- og børneudvalget i Roskilde skal behandle en ny pengefordeling til skolerne tirsdag inden den endelige vedtagelse i byrådet. Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Den vigtigste brik mangler i ny fordeling af skolepenge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den vigtigste brik mangler i ny fordeling af skolepenge
Roskilde - 12. januar 2019 kl. 05:57
Af Kristian Jørgensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der er især én stor fejl ved den måde, Roskilde Kommune frem over vil fordele penge til skolerne på. I hvert fald hvis man spørger skolernes bestyrelser og medarbejdere, hvad kommunen netop har gjort i en høring.

arrow Læs også: De socialt tungeste skoler mister penge

Det store problem er, at de 100 millioner kroner til den vidtgående specialundervisning ikke er tænkt ind i den nye model, men derimod er bevaret på status quo med henblik på en senere evaluering.

Specialundervisningen er en meget afgørende del af skolerne økonomi. Ikke alene på grund af omfanget i kroner og ører, men især fordi udgiften kan svinge meget afhængigt af behovet blandt børnene i skoledistriktet. Hvis et barn skal placeres i et dyrt specialtilbud, kan det gribe mærkbart ind i, hvad skolen har at gøre med i normalundervisningen.

Forvaltningen har planlagt en revidering af midlerne til specialundervisning i foråret. Venstres gruppeformand Jette Tjørnelund, der også er medlem af skole- og børneudvalget, vil holde dem fast på den opgave, så en løsning med lidt flid og held kan være klar til næste skoleår.

- Vi må etablere en buffer, så skolernes økonomi ikke bliver ramt så hårdt, siger hun.

En række andre faktorer fylder også i skolernes respons på den nye model, som skal få pengefordelingen til at stemme bedre med skolernes reelle behov.

Generelt bliver det positivt modtaget, at modellen bliver forenklet, så der fremover er fem parametre i stedet for 13, og antallet af klasser bliver langt vigtigere for, hvor mange penge skolerne får. Det betyder dog også, at nogle skoler føler sig klemt.

Nogle skoler peger på det uhensigtsmæssige i, at en enkelt elev fra eller til kan betyder store udsving i økonomien. Hvis den ene elev er afgørende for, at der ikke bliver udløst penge til en ekstra klasse, går skolen glip af 551.000 kroner.

arrow Vindere og tabere når skolepenge skal omfordeles
03. november 2018 kl. 04:49 Opdateret: kl. 15:30
Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS PAPERBOY
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk