21. oktober 2019
Öxneholm er det ny navn for det tidligere WP Kød. Det nye navn er inspireret af Øksneholm, som er en af de små holme i Roskilde Fjord. Foto: Kim Rasmussen
gallery icon

Se billedserie

Öxneholm er det ny navn for det tidligere WP Kød. Det nye navn er inspireret af Øksneholm, som er en af de små holme i Roskilde Fjord. Foto: Kim Rasmussen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Den röde böf og miljöet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den röde böf og miljöet
Roskilde - 22. marts 2019 kl. 06:09
Af Steen Østbjerg
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Hvad får en virksomhed til pludselig at skifte navn efter 47 år?

arrow Læs også: 600 millioner til nystartet Roskilde-virksomhed

Det var nemlig, hvad WP Kød gjorde ved årsskiftet. I dag står der Öxneholm på facaden og på de kølebiler, der tidligt og sent bringer friske varer ud til alt fra Michelin-restauranter til virksomhedskantiner.

Men det er ikke kun navnet, der er ændret. Det er hele virksomheden også - eller i hvert fald dens tilgang til bæredygtighed, og deri ligger også svaret på spørgsmålet. For Öxneholm er resultatet af en omstilling, der er udsprunget af overvejelser om, hvad en kødgrossist overhovedet kan gøre for at hjælpe klimaet på rette vej.

For selv om han handler med kød, hvor ikke mindst oksekødet sætter et betragteligt CO2-aftryk, er direktør Jesper Ahrnberg meget bevidst om, at det ikke nytter noget at vente på, at de folkevalgte løser udfordringerne for os.

- Politikerne er uambitiøse på klimaområdet. Dem alle over én kam. Det er forfærdeligt, at vi har et folketing, der ikke tager stilling til noget som helst! Det er pinligt! siger Jesper Ahrnberg.

I stedet prøver han at gøre noget ved tingene selv - og det var det, der førte til navneskiftet.

Egentlig var det blot tanken at finde et nyt navn til WP Køds pølsesortiment. Den opgave havde Jesper Ahrnberg givet til Jacob Hastedt, som han havde fået kontakt med, da familien Ahrnberg var på udkig efter en broholmer, og sådan en havde familien Hastedt.

Reklamemanden Jacob Hastedt ved alt om branding og rebranding, og da han lærte virksomheden grundigt at kende, greb det oprindelige projekt om sig, så det ikke blot var pølserne, men hele virksomheden, der blev omdøbt som udtryk for virksomhedens overvejelser omkring bæredygtig og dens kærlighed til kød. Jacob Hastedt er i dag medlem af Öxneholms bestyrelse.

- Vi har haft nogle rigtig gode år, og vi kunne bare buldre videre og gøre, som vi altid har gjort. Det er ikke vejen frem, men det havde været nemt! Så 2018 var et år, hvor vi prøvede at finde tilbage til os selv og se, hvor vi kunne finde en berettigelse. Jeg går op i bæredygtighed, og det ligger mig på sinde, hvordan vi efterlader kloden til vores børn, siger Jesper Ahrnberg.

Han har intet imod vegetarer, og når familien Ahrnberg laver spaghetti bolognese, er det hakkede kød skiftet ud med nødder og svampe. Anderledes er det ikke. Men på den anden side elsker han stadig en rød bøf, og den spiser han med god samvittighed.

- Folk skal have lov til at spise grøntsager. Jeg elsker kød, og de kunder, vi har, elsker kød, og uden kød mener jeg slet ikke, vi kan brødføde verdens befolkning i 2050. Så det er ikke et spørgsmål, om man skal producere kød, men om, hvordan man producerer det, og hvad man får ud af det kød, der er. Hvordan det bliver opdrættet, fodret, slagtet, transporteret. Det er dén del af det, vi kan fokusere på. Hvis mine kunder ønsker noget bestemt, så finder jeg det til dem, uanset hvorfra i verden det måtte komme, og så kan vi tage bæredygtighedssnakken samtidig, siger Jesper Ahrnberg.

Og den snak bliver også taget. Det er der nemlig sat ressourcer af til.

- Vi har ansat flere i salg og marketing, og salgskonsulenterne har skullet lære noget om bæredygtighed, for vi vil ud at fortælle, hvem vi er, og hvad der er op og ned omkring bæredygtighed, i stedet for at vi bare forbruger derudad i ét væk. Det er nok det mest nye: En kødproducent, der undergraver sin egen virksomhed ved at sige, at folk skal spise mindre kød! Kunderne må spise, hvad de vil, men vi vil gerne være med til, at de måske skærer ned på bøffens størrelse og tager et par kartofler mere, siger Jesper Ahrnberg.

Öxneholm sælger op imod 25 ton kød om dagen. Meget af det er oksekød, og noget af det allerbedste kommer fra Uruguay, og det er ikke CO2-neutralt at transportere kød fra den ene side af kloden til den anden.

- Men transporten med båd til Europa er faktisk ikke så forfærdelig, som mange tror, for der kan være rigtig mange ton kød på en båd. Sejladsen fra Montevideo i Uruguay til Rotterdam i Holland udleder i bund og grund lige så meget CO2 pr. kilo kød som transporten med bil fra Randers til Roskilde. Og ser man på, hvor stort CO2-aftryk oksekød giver, er transporten en meget lille del af det - men uanset hvor kvæget græsser, kan man jo ikke forhindre dem i at prutte, siger Jesper Ahrnberg.

Han er blevet klar over, hvor svært det er at gennemskue markedet, når det handler om at være en ansvarlig forbruger.

- Forbrugerne er meget i tvivl om, hvad der er godt, og hvad der er skidt for klimaet. Der bliver fortalt historier om dyrevelfærd, der ikke altid er helt reelle, og somme tider køber man med hjertet i stedet for med hjernen. Har de økologisk producerede dyr det bedre end konventionelle? Jeg ved det ikke, for det er ikke særlig gennemskueligt. Man kan forholde sig til mærkning, men bæredygtighed kan man ikke nødvendigvis bruge i markedsføringen, fordi det vigtigste tit er, at man gør noget ordentligt og ansvarligt. Det er ikke noget, der direkte kan ses på deklarationen, siger Jesper Ahrnberg.

Den slags overvejelser er nu en del af salgsarbejdet i Öxneholm, hvor salgskonsulenterne er blevet en form for klimaambassadører. Det samme er Öxneholm, når den selv er kunde.

- Vi prøver at påvirke vores leverandører til at tage stilling, ikke kun om bæredygtighed, men også om FN's verdensmål, som handler om meget mere - fx om hvordan man behandler medarbejderne, men også om at lave produktionen mere bæredygtig, så den bliver mere effektiv og mindre belastende for klimaet. Hvis vi ikke forsøger noget hver især, sker der ikke noget, så jeg gør, hvad jeg kan, og jeg gør andre opmærksom på, at de også er nødt til at tage en ansvar. Hvis jeg starter med at sige fra over for leverandører, der ikke er bæredygtige, kan det være, jeg kan få andre med også, og så kan det være, der sker noget, siger Jesper Ahrnberg.

På Søndre Mellemvej i Roskilde, hvor Öxneholm har hjemme, er køle- og ventilationsanlægget ved at blive skiftet. Det er en investering til mange millioner kroner.

- Det kan spare 25 procent på strømforbruget. Det er det, jeg kan gøre. Mange virksomheder føler ikke, de har råd til at investere i bæredygtighed, og jeg har heller ikke tjent til vores ventilationsanlæg endnu, men det gør jeg forhåbentlig! De penge, vi tjener, skal vi reinvestere. Den virksomhed, der kun kigger på bundlinjen, bliver ikke bæredygtig, siger Jesper Ahrnberg.

En anden stor investering, der venter forude, er i vognparken, men det må vente i nogle år endnu. Elektriske kølevogne findes ganske enkelt ikke endnu. I mellemtiden vil der være andre områder, der kan optimeres.

- Jeg har en idé om at få solceller på taget, hvis det giver mening, Og ellers kigger vi på leverandører og leverancemængder. I stedet for at få en bil forbi en gang om ugen kunne man få en bil en gang om måneden fx. Det er et af de steder, hvor vi kan gøre noget. Og lige nu er det strømforbrug, vi kigger på og på at skære varerne, så vi får endnu mindre svind. Al kød, der bliver pudset af i køkkenerne og restauranterne, bliver brugt til fond, og det giver rigtig god smag, men noget af det kan måske bruges til noget andet, fx hakket kød. Ved at tage det et produktionsled tidligere, kan man måske bruge en større del af kødet til mad i stedet for at lave sovs på det, siger Jesper Ahrnberg.

arrow Erhvervsklima: Roskilde ligger til nedrykning
10. september 2019 kl. 09:59 Opdateret: kl. 09:59
arrow Stor virksomhed leverer nyt rekordregnskab
30. oktober 2018 kl. 12:51 Opdateret: kl. 12:17
Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk