4. december 2020
Jernbaneoverskæringen på Salløvvej giver borgerne i Gadstrup flere problemer. Først var den spærret på grund af signaltests i mange weekender, og nu er bommene to gange på en måned ikke gået ned, når toget kommer kørende. Foto: Kenn Thomsen
Jernbaneoverskæringen på Salløvvej giver borgerne i Gadstrup flere problemer. Først var den spærret på grund af signaltests i mange weekender, og nu er bommene to gange på en måned ikke gået ned, når toget kommer kørende. Foto: Kenn Thomsen
Foto: Kenn Thomsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Bom-bommert: Banedanmark siger, det er sikkert

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bom-bommert: Banedanmark siger, det er sikkert
Roskilde - 04. januar 2020 kl. 09:10
Af Britt Nielsen

Flere borgere på Gadstrups facebookside giver udtryk for, at de er utrygge, når bommene ved jernbaneoverskæringen på Salløvvej er oppe. Torsdag aften gik bommene nemlig ikke ned, da der kom tog kørende. Togene satte farten ned og lyden fra hornet op. Det sker efter utallige weekender, hvor bommene har været nede på grund af test af et nyt signalsystem.

arrow Læs også: Milepæl: Debut for nye togsignaler på Sjælland

Områdechef for signaler og drift hos Banedanmark, Morten Buur, oplyser, at der ganske rigtigt var fejl på bommene i Gadstrup.

- Men det var kun den overgang og ikke de andre på strækningen. Det var en kortvarig fejl, som blev løst i løbet af cirka en time, fortæller Morten Buur og forklarer, at når bommen melder en fejl, går der besked ind til Banedanmarks overvågningstårn, som ligger ved Dybbølsbro i København.

Her sørger medarbejderne for, at lokomotivførerne på de tog, som kører på strækningen, får besked. De kører ikke forbi overskæringen, før de får besked. Og så sker det meget langsomt.

- Faktisk kan lokomotivførerne stoppe toget og sænke bommen manuelt fra en boks i helt særlige tilfælde. Der er så sikkert, som det kan være, fortæller Morten Buur og oplyser, at torsdag blev bommen sænket manuelt fra overvågningstårnet.

Normalt kører systemmet på automatik, men når medarbejderne går ind og overtager styringen, kan bommen fungere på automatik bagefter.Banedanmark kontakter også systemets italienske leverandør, som formentlig vil sende en tekniker ud og kigge på anlægget.

- Men jeg har lige fået besked på, at der ikke har været fejl siden. Systemet gjorde, som det skulle, og kører igen, siger Morten Buur.

Han oplyser, at da det nye signalsystem blev taget i brug midt i december, var der også fejl på bommene. Men det var en anden type teknisk fejl, som blev lokaliseret og rettet hurtigt.

- Den fejl, vi fik torsdag, har ikke været der før, siger Morten Buur, som godt kan forstå, at borgerne i området bliver urolige.

- Overskæringerne er der, hvor der sker ulykker, siger han

arrow Tog: Spildte spærringer rammer få passagerer
03. december 2019 kl. 07:39 Opdateret: kl. 12:11
arrow Sporarbejde: Ubrugte jernbane-spærringer et problem i årevis
20. november 2019 kl. 11:58 Opdateret: kl. 15:46
arrow Jernbaneforbund efterlyser plan for sikring af overkørsler
08. juli 2019 kl. 09:22 Opdateret: kl. 09:51
Det er frivilligt og gratis for den enkelte, når Danmark - formentlig snart - begynder at vaccinere befolkningen mod covid-19. Vil du vælge at blive vaccineret?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk