6. august 2020
Nu skal der ske forbedringer for cyklisterne på Københavnsvej. Fire millioner kroner bruger kommunen på at opgradere cykelruten til kommunegrænsen mod Hedehusene. Foto: Jens Wollesen
Nu skal der ske forbedringer for cyklisterne på Københavnsvej. Fire millioner kroner bruger kommunen på at opgradere cykelruten til kommunegrænsen mod Hedehusene. Foto: Jens Wollesen
Foto: Thomas Arnbo
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Bliv klogere på supercykelstien: Dette skal gøre den super

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bliv klogere på supercykelstien: Dette skal gøre den super
Opdateret 16. marts 2018 kl. 13:27
Roskilde - 16. marts 2018 kl. 13:08
Af Lars Kimer
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Om små to år skal cyklisterne på Københavnsvej kunne suse af sted på deres helt egen supercykelsti, så lang tid vil der gå før de ændringer som kommunen vil lave er færdige. Roskilde Kommune lægger over fire millioner kroner i projektet, mens staten giver næsten 2,7 millioner kroner til projektet.

arrow Læs også: Supercykelsti skal bane vejen for en kønnere Københavnsvej

Men hvad er det, der skal gøre cykelstien så super?

Først og fremmest skal der ved seks eksisterende lyskryds mellem Røde Port og motorvejen laves nedtælling, så cyklisterne kan se, hvor mange sekunder der er til, det bliver grønt eller rødt, som det i dag kendes med nogle lyssignaler ved fodgængerfelter, for eksempel ved Stændertorvet.

Blå cykelfelter

Tre steder skal der laves blå cykelfelter. De er alle i området mellem motorvejen og kommunegrænsen.

Lidt mere kryptisk bliver det, når kommunen fortæller, at den vil lave »øget cykelvenlighed omkring busstop«. Det kommer til at ske tre steder.

Dertil skal lægges cykelvenlig belysning på strækningen under motorvejen, og et par busstoppesteder bliver fremrykket, så buspassagerer og cyklister efter planen bliver mere adskilte.

Et par steder vil der også blive bygget om, så cyklisterne ikke længere skal ned på vejen, når de krydser ved Hedeboparken og på modsatte side ved Præstemarksvej.

Nogle steder går pengene direkte til forbedring for de gående på strækningen. Der er nemlig steder, hvor fortorvene skal føres igennem ved udkørsler. Fordelen for cyklisterne vil være, at bilisterne så først skal orientere sig om trafik på fortorvet, inden de bevæger sig ud over cykelstien.

Ved Østre Ringvej (McDonalds-krydset) vi der også blive lavet forbedrede forhold for cyklisterne frem mod krydset.

Nogle af pengene vil gå til forbedringer, som slet ikke er på Københavnsvej. Der skal nemlig også bruges penge på gennemførte cykelstier på hele Ny Østergade.

Forbedringerne af cykelstien skal sammen med lignende forbedringer i Høje-Taastrup, Albertslund, Brøndby, Rødovre, Frederiksberg og Københavns kommuner give cyklisterne de bedste forudsætninger for at tage cyklen helt til København.

Det overordnede formål med supercykelsti på Københavnsvej er at få flere til at cykle til og fra arbejde eller uddannelse på hele eller dele af strækningen, eventuelt i kombination med de kollektive transportmuligheder langs ruten.

Alle forbedringerne forventes at være færdiganlagt til december 2019.

arrow Supercykelløb kan forsinke supercykelsti
22. februar 2019 kl. 12:52 Opdateret: kl. 11:28
arrow Buspenge giver nyt lyssignal ved Ro's Torv
26. november 2018 kl. 13:44 Opdateret: kl. 13:44
arrow Københavnsvej: Kommune siger ja til supercykelsti
12. september 2017 kl. 09:22 Opdateret: kl. 09:22
Sundhedsstyrelsen opfordrer nu til at man bruger mundbind i myldretiden: Synes du det er en god idé?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk