22. juli 2019
Forsvarets redningshelikopter har base i Roskilde Lufthavn og bidrager til lufthavnens trafikstatistik, hvor antallet af operationer med tunge rute-, charter- og fragtfly kan blive øget betydeligt, hvis forslaget til fingerplan bliver vedtaget, som det foreligger. Foto: Thomas Arnbo
gallery icon

Se billedserie

Forsvarets redningshelikopter har base i Roskilde Lufthavn og bidrager til lufthavnens trafikstatistik, hvor antallet af operationer med tunge rute-, charter- og fragtfly kan blive øget betydeligt, hvis forslaget til fingerplan bliver vedtaget, som det foreligger. Foto: Thomas Arnbo
Foto: Thomas Arnbo
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: - Helt uacceptabelt med mere støj fra lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Helt uacceptabelt med mere støj fra lufthavn
Opdateret 12. marts 2019 kl. 12:21
Roskilde - 12. marts 2019 kl. 12:16
Af Steen Østbjerg
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Officielt er det en revision af fingerplanen, der er i høring, men i forhold til Roskilde Lufthavn er det reelt et helt nyt plangrundlag, der vil give lufthavnen hidtil usete muligheder for at udvide.

arrow Læs også: Skuffet borgmester: For drastisk at slå os tilbage til start

Hvis forslaget til en ny fingerplan bliver vedtaget i den form, der foreligger, betyder det, at lufthavnen vil kunne øge antallet af operationer med de tungeste og mest støjende rute-, charter- og fragtfly til 60.000 årligt. Det skal ses i forhold til, at der i dag er tilladelse til 25.000 - og at det reelle tal er 2662.

Forslaget vil også betyde, at antallet af eksisterende boliger, der oplever kraftig støj fra lufthavnen, bliver mere end fordoblet.

Roskilde Kommune er »forundret« over, at en så betydelig udvidelse fremlægges som led i fingerplanen, og finder det »uacceptabelt« og »ubegrundet,« at lufthavnens udviklingsmuligheder udvides i det foreslåede omfang.

I Tjæreby er der mere end forundring. Der er vrede.

- Jeg blev så arrig, da jeg så det. Det, der er galt, er, at man fjerner de områder, hvor der har været særlige restriktioner, og får folk til at løbe med armene i vejret over, at der bliver mulighed for byudvikling, uden at nogen er klar over, at det giver meget mere støj. Det her er uden tvivl carte blanche til lufthavnen til en stor udvidelse. De får fjernet en stor hurdle, når der forsvinder 7270 hektar restriktionszone. Det er zoner, der blev indført helt tilbage i 70'erne. Nu bliver det et tagselvbord for lufthavnen, siger Niels Schmidt fra Stop Støjen.

Læs mere i DAGBLADET Roskilde

arrow Ændring af støjzoner ved lufthavn er droppet
30. marts 2019 kl. 00:04 Opdateret: kl. 12:32
arrow - Ændring af støjzone er en positiv overraskelse
24. januar 2019 kl. 14:25 Opdateret: kl. 12:24
arrow Gaver fra regeringen til Roskilde
24. januar 2019 kl. 12:46 Opdateret: kl. 12:24
Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS PAPERBOY
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk