2. marts 2021
Billede
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Debat: Åndehuller og trafikpolitik?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat: Åndehuller og trafikpolitik?
Roskilde Debat - 22. februar 2021 kl. 09:35
Af Peter Lunding Smith, foreningen Den Grønne Linie

I sidste uges udgave af denne gode lokalavis, kunne man på forsiden læse en opmuntrende artikel om Roskilde Havn, Sct. Hans og Boserup Skov som åndehuller i en trist Corona tid. Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg går daglig ture med hunden og nyder både vores gode parker og omliggende natur, senest en flot blå Isfugl ved åen på Sct. Hans.

Roskilde med parker, fjord, museumshavn og skov er ret unik. Med en placering på kun 30 km fra København og gode pendlermuligheder - er byen et godt alternativ til storbylivet.

Heldigvis fristes man til at sige, for indtægter fra salg af grunde og skatteindtægter fra ca. 88.000 borgere er jo med til at sikre økonomien. P.t. udgør selskabsskatter kun ca. 1,4 % af de samlede indtægter på ca. 5 mia. kr.

Kigger man som udenforstående på de mange informationswebsites som f.eks. https://roskilde.dk/kommunen/kommunen-i-udvikling eller Strategisk_Klima_og_energiplan_2019-22_-_endelig_1.pdf (roskilde.dk) , så ser Roskilde også godt ud, hvis man tænker på at flytte til nye udstykninger og bolig i Himmelev, Svogerslev, Gråbrødre Skole, Slagterigrunden, Vindinge m.fl. Nedbringelse af 1.400 tons CO2 via overgang fra diesel til elbusser, grøn-blå strategi , nye parkområder, grøn byfortætning i Gate 21 samarbejde og meget mere.

De mange budskaber passer smukt ind i tidens trends, men hvad med trafikken og støjen? WHO udpeger trafikstøj som en alvorlig kilde til mistrivsel og de mange nye borgere med 1-2 biler øger jo presset på vejene og parkeringspladserne, samtidig med at et flertal af politikere med vold og magt vil fastholde motortræf i Roskilde - angiveligt for at gavne handelsaktiviteterne og få flere selskabsskatter?

Gad vide om de kommende indflyttere bliver særligt tilfredse, når de fra marts til oktober oplever hvor mange motorcykler der kører en tur igennem Roskilde. Ikke kun om torsdagen men på alle dage med godt vejr. "Roskilde Havn er for alle" står der så smukt.

Opbakningen til træffet fra et byrådsflertal sender desværre nogle helt forkerte signaler til omverdenen og antallet af unge der f.eks. morer sig med at køre larmende rundt i bymidten og ved havnen tager til og giver samlet et indtryk af, at Roskilde er et fristed for motor-entusiaster. Antallet af MC-forhandlere i forhold til andre byer er også markant større.

Man kan godt have mange aktiviteter og mennesker sammen, hvis alle viser hensyn - men selv en MC der kører pænt vil larme på niveau med en lastbil og i øvrigt udlede en del CO2. Udledningen fra de mange køretøjer fra marts til oktober overstiger langt besparelsen fra f.eks. el-busser. Regn selv efter på https://calculator.carbonfootprint.com. Byfortætning begrænser antal parkeringspladser og med næsten 1000 nye boliger i løbet af få år, så bliver der trængsel på vejene og behov for hensynsfuld og støjsvag kørsel - ikke mindst i Sct. Hans området. Har vi brug for mere trafik og støj og CO2 fra besøgende MC'er og muskelbiler?

Ved indgangen til Sct. Hans fra Boserup står et gammelt skilt og forbyder adgang for lastbiler uden ærinde. Måske det burde ændres til at omfatte alle CO2 køretøjer? Og måske det er på tide, at politikerne kom ud af veteranbilen og op på den grønne "Skjoldunge" - el-cykel og fortalte os alle her i avisen om de satser på tilfredse beboere eller at sælge flere pølser til forbipasserende CO2 motorister i "Åndehullerne"? I foreningen "Den Grønne Linie", ved vi godt hvem vi vil stemme på.

Nu må butikkerne igen åbne dørene op for kunder. Skal du derfor ud og bytte julegaver?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk