13. august 2020
MQ-tog på Lille Syd
gallery icon

Se billedserie

Foto: Jan Partoft
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Stor pendlerby mister togforbindelsen sydpå: Otte måneder med togbusser og mange skift for pendlerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stor pendlerby mister togforbindelsen sydpå: Otte måneder med togbusser og mange skift for pendlerne
Roskilde Avis - 14. januar 2020 kl. 20:20
Af Tekst og foto: Jan Partoft
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Togpendlere mellem Roskilde, Næstved og Nykøbing Falster, får otte måneder med længere transporttid og skift undervejs. Der bliver ingen direkte toge mellem Roskilde og Nykøbing F, mens banen mellem Ringsted og Næstved er lukket fra slutningen af marts til slutningen af november.

Tidligere har DSB haft mulighed for at sende togene over den ensporede strækning fra Roskilde-Køge-Næstved. Strækningen er også kendt som Lille Syd.

- Banedanmark har etableret et nyt digitalt signalsystem på strækningen mellem Roskilde og Køge, siger informationschef Tony Bispeskov fra DSB.

- Det betyder, at de toge, der skal køre på strækningen også skal have udstyr til det nye system, og dem har vi endnu ikke ret mange af.

- Så hvis man kommer fra Roskilde og skal sydpå, har man to muligheder. Man kan enten køre til Ringsted, hvor man skal skifte til en togbus, der kører til Næstved. Eller man kan køre med Lille Syd til Køge og skifte til et tog, som kører sydpå til Nykøbing Falster eller Rødby Havn.

Pendlere, der kører den modsatte vej, får samme forhold bare i omvendt rækkefølge.

- I øjeblikket er vi ved at lægge puslespillet med at passe toge og busser sammen, så hvor meget længere rejsetid, de to løsninger betyder ved vi først i slutningen af januar, siger Tony Bispeskov.

Signal ved Roskilde Station

Med det nye digitale signalsystem forsvinder lyssignalerne langs banen. Det betyder, at kun toge med det nye system indbygget må køre på strækningen.

(Foto: Jan Partoft)


Bane skal opgraderes

Ændringerne skyldes, at Banedanmark skal opgradere jernbanen mellem Ringsted og Næstved, så der kan køres med 200 km/t. Det sker som en del af Femern-forbindelsen.

Oprindelig var det planlagt, at spærringen skulle vare fem måneder, men nu har Banedanmark meldt ud, at spærringen kommer til at vare otte måneder.

Fakta
To muligheder med skift:
  • Tog fra Roskilde til Ringsted. Herfra togbus til Næstved. Tog sydpå til Nykøbing Falster og Rødby Havn.
  • Tog fra Roskilde til Køge. Skift i Køge til tog, der kører helt til Nykøbing Falster eller Rødby Havn.
  • Rejsetid: Endnu ukendt, men længere end i normal køreplan.
  • Ændringerne varer otte måneder fra 28. marts til 29. november 2020.

Så mange rammes hver dag
  • I 2018 kørte der hver dag 1.250 personer på arbejde i Roskilde fra kommunerne Næstved, Vordingborg, Guldborgsund og Lolland.
  • Den modsatte vej var tallet 250 pendlere.

Dertil kommer de mange elever og studerende til og fra Roskilde, der kører på samme strækninger. Her er det ikke muligt at hente tal fra Danmarks Statistik.
(Kilde: Danmarks Statistik)
Dansk Folkeparti vil stoppe forhøjelse af pensionsalder ved 70 år. Er det en god idé?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk