23. juli 2018
Roskilde vil først overtage grunden til Røde Port-byggeriet fra staten, før kommune og bygherrer går videre med en detaljeret og dyr planlægning.
Roskilde vil først overtage grunden til Røde Port-byggeriet fra staten, før kommune og bygherrer går videre med en detaljeret og dyr planlægning.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Roskilde prioriterer handel med Banedanmark: Mangler en grund til Røde Port

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Roskilde prioriterer handel med Banedanmark: Mangler en grund til Røde Port
Opdateret 21. juni 2018 kl. 14:22
Roskilde Avis - 21. juni 2018 kl. 00:04
Af Torben Kristensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Roskilde mangler fortsat at overtage grunden, hvor det planlagte store Røde Port-byggeri skal opføres. Derfor koncentrerer kommunen sig nu om at få købt dette areal af Banedanmark.

arrow Læs også: Debat om stadion: Det sagde de

Ejendomshandelen er trukket i langdrag, fordi staten endnu ikke har fået behandlet denne sag, selv om man principielt har givet trønt lys for at sælge det gamle godsbaneterræn og de ubrugte arealer langs Ny Østergade og Køgvej syd for stationen.

Byrådet besluttede onsdag at prioritere forhandlingerne med de statslige institutioner om at overtage området.

Imens må det videre arbejde med en mere detaljeret plan for det store projekt syd for stationen vente.

For et par år sinde blev der afholdt en stor konkurrence med et vinderprojektet, der er bygget op omkring en stor tunnel under stationen. Ideen er, at byen dermed bindes bedre sammen på tværs af den barriere, som banen både fysisk og mentalt ellers har udgjort i mange år.

- Den endelige plan i samarbejde med bygherren kræver mange ressourcer, og dem er der ingen grund til at bruge nu, før vi har grunden, forklarede borgmeter Joy Mogensen (S).

Farligt med etaper

Enhedslistens Henrik Stougaard advarede imod at lade projektet gennemføre i for mange etaper. Han frygter, at de private bygherrer så vil udskyde den store tunnel og de almene boliger, der også indgår i byggeriet.

- Men grundlæggende er projektet alt for stort, og det er også forkert, at antallet af p-pladser nu er skåret ned fra 2.000 til 1.400.

- På den måde bliver det ikke nogen aflastning med parkerings-kapaciteten, som ellers var et argument - men snarere en ekstra belastning, mente Stougaard.

Socialdemokratiets ordfører Daniel Prehn glædede sig over, at Røde Port vil give mange nye arbejdspladser, og at projektet også indeholder en del almene boliger.

- På den måde arbejder vi for, at folk uden de store indtægter også kan komme til at bo midt i Roskilde, sagde han.

Eftertackling bagfra

Netop punktet med de almene boliger i Røde Port fik både Venstres gruppeformand Bent Jørgensen og den konservative Lars Lindskov på banen.

- Vi støtter projektet, fordi det vil være en gevinst for Roskilde.

- Men det har ikke hjulpet, at Socialdemokratiet har krævet mange almene boliger indføjet efter arkitekt-konkurrencen og bygherrens finansiering var gennemført.

- På den måde er det blevet forsinket, og det har også været med til at presse antallet af p-pladser ned for at få det hele til at løbe rundt, mente Bent Jørgensen.

Lars Lindskov gik endnu videre og kaldte S-kravet om almene boliger i Røde Port for en eftertackling bagfra.

- Jeg kan godt støtte ønsket om billige boliger midt i Roskilde,. Men de behøver jo ikke altid være almene, hvor det offentlige ofte betaler en stor del af huslejen.

Formanden for Klima- og Miljøudvalget Karim Arfaoui (S), forklarede, at kommunen må stille nogle helt præcise krav om garantier, så bygherren ikke kan løbe fra de måske mindre profitable dele af projektet, når det er i gang.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk