21. september 2018
Billede
gallery icon

Se billedserie

facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: RO's Torv og handelen: Røde Port Projekt kan enten ødelægge eller gavne Roskilde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

RO's Torv og handelen: Røde Port Projekt kan enten ødelægge eller gavne Roskilde
Opdateret 12. juli 2018 kl. 12:43
Roskilde Avis Paperboy - 12. juli 2018 kl. 12:31
Af Anette Gundlach
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Der er ingen tvivl om, at det kommende Ny Østergade-projekt kan blive en kæmpe gevinst for Roskilde, er centerchef på RO's Torv Lisbeth Wilstrup og formand for Roskilde Handel Torben Stevold enige om. Men projektet kan også få fatale konsekvenser for byen og handelslivet, der risikerer at blive undermineret, hvis man ikke tænker sig godt og grundigt om, frygter begge.

De opfordrer derfor byrådet til at få sat en analyse i gang om konsekvenserne af byggeriet.

På den måde får man klarlagt betydningen af, at der bliver bygget 20.000 nye kvadratmeter, der skal bruges til butikker, og som kommer til at ligge midt mellem Roskilde by og RO's Torv.

For fire fem år siden blev der lavet en undersøgelse, men den er allerede forældet og ubrugelig, mener de.

Det er vigtigt, at undersøgelsen bliver lavet af nogen udefra, der kan se på Roskilde med friske øjne, forklarer Torben Stevold.

Et ekstra pift
Indtil videre er det meldt ud, at byggeriet kommer til at indeholde et stormagasin på 8.400 kvadratmeter, hvilket er en kæmpe gevinst for byen.

- Handel giver mere handel, og det skal hellere ligge her end i Køge, så det trækker flere mennesker til Roskilde. Det er også godt for os, siger Lisbeth Wilstrup.

Hun mener, at det er vigtigt, at man overvejer grundigt hvilke butikker, man ellers skal have på stedet.

Butikkerne skal efter planen være på omkring 2.000 kvadratmeter.

De forklarer, at det er nødvendigt, at de nye butikker supplerer butikkerne i Roskilde by og på RO's Torv.

De frygter, at der ellers opstår en form for kannibalisme, hvor man går på rov efter butikker hos hinanden. Hvilket ville udpine byen.

- Der er nok af dårlige eksempler på udpinte byer, som man kan tage ved lære af, siger Lisbeth Wilstrup og nævner Frederikssund og Slagelse.

Trafikkaos truer
Allerede i dag er der meget trafikeret på vejene omkring Roskilde.

- Når vi har store arrangementer på RO's Torv, går trafikken på Københavnsvej i stå, siger Lisbeth Wilstrup.

Hun ved, at der er folk, der vender om, når de pludselig sidder i kø til eksempelvis RO's Torvs julearrangement.

Folk kører uden om Roskilde, hvis de ikke kan komme frem. Vejene bliver endnu mere belastede med det nye projekt, derfor er det bydende nødvendigt, at der bliver gjort noget ved infrastrukturen, forklarer Torben Stevold.

Kæmper sammen
Torben Stevold og Lisbeth Wilstrup har netop startet et samarbejde, hvor de vil forsøge at få de bedste vilkår for handelen i Roskilde.

Et af de store problemer, der allerede truer er nethandelen. Hvis man kigger syd for grænsen, kan man se, at Amazon har overtaget 50 procent af handelen på nettet. De to frygter, at tendensen også kommer til Danmark.

Noget af det man kan gøre, for at få folk til at tage til Roskilde for at handle i stedet for at gå på nettet, er at give dem oplevelser med på vejen. Det kan nettet nemlig ikke klare.

Det kunne et flot Ny Østergadeprojekt i samspil med byen og RO's Torv være et godt bud på, er Torben Stevold og Lisbeth Wilstrup enige om.

De understreger, at de er for det nye projekt, men at man er nødt til at forberede det godt og grundigt, så man ikke ødelægger byen.

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk