21. februar 2020
Københavnsvej set fra Røde Port-
gallery icon

Se billedserie

Københavnsvej set fra Røde Port-
Foto: Jan Partoft
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Københavnsvej skal forandres

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Københavnsvej skal forandres
Roskilde Avis - 19. februar 2020 kl. 19:07
Af tekst og foto: Jan Partoft
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Grim, grimmere og grimmest. De tre ord passer meget godt til udsigten, når man kører på Københavnsvej fra Røde Port og til kommunegrænsen ved Høje-Taastrup. Det samme gælder, hvis man kører den modsatte vej.

Sådan skal det ikke være i fremtiden, hvis det visionsoplæg, som Roskilde Kommune har lavet, bliver til virkelighed. I oplægget bliver strækningen delt op i fire etaper med hver sit udtryk.

Flere etaper

Stykket fra Røde Port til Elisagårdsvej skal have status som bygade, der bliver mere knyttet til bymidten. Det skal ske med boligbyggeri, der svarer til dem, der er i bymidten. Her skal der være erhvervslejemål i stueetagen, som dog ikke skal rumme butikker med udvalgsvarer. Sidstnævnte hører til i gågaderne.

Strækningen skal stadig bruges af busser, biler og cykler, der skal til Ny Østergade og Algade. Kørebanerne bliver lagt om, og nogle steder gjort smallere. Det giver plads til fodgængere, cykler og kantstensparkering samtidig med, at der kan plantes træer. Vejen skal have en karakter, så den vil passe bedre til navnet Københavnsgade.

Fra Elisagårdsvej til Søndre Ringvej skal strækningen have status som bydelsgade, hvor der i højere grad skal være plads til alle trafikanter, og hvor der er mulighed for fortætning med både boliger og enkelte butikker.

Strækningen fra Søndre Ringvej til motorvejsudfletningen får status som indfaldsvej. Den svarer til de nuværende forhold.

Fra motorvejsudfletningen og frem til kommunegrænsen ændres statussen fra gennemfartsvej sig ikke.

Grønnere vej

Fælles for hele strækningen fra Røde Port til kommunegrænsen bliver, at strækningen skal gøres mere grøn. Der skal laves grønne græsrabatter mellem cykelsti og vejbane på gennemfartsvejen, på indfaldsvejen kommer der sammenhængende plantebånd mellem cykelsti og kørebanen. Bygaden og bydelsgaden får midter-øer med træer.

Fodgængerne skal have bedre forhold fra Røde Port og frem til RO's Torv og Elisagårdsvej. Her skal der være en ensartet brolægning, der svarer til den i bymidten.

Visionsplanen er stadig kun en plan.

Fakta
  • Københavnsvej blev oprindelig anlagt i 1600-tallet som kongevej for Christian IV, men blev hurtigt åbnet for færdsel af alle andre.
  • I dag er Københavnsvej Roskildes vigtigste indfaldsvej, med op til 20.000 biler dagligt.
  • Bebyggelsen langs vejen er flere steder utidssvarende og nedslidt, med en blanding af større erhvervslejemål, punktvise beboelser og servicestationer.
  • Københavnsvej er samtidig et sted, hvor Roskilde Kommune jævnligt modtager henvendelser fra bygherre og grundeejere, der ønsker at ændre anvendelse, udvikle og øge bebyggelsesprocenten.





(Kilde: Roskilde Kommune)

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk