

Se billedserie
Rundkørslen, der forbinder Møllehusvej, Helligkorsvej og Fælledvej med hinanden, er et af de farligste steder at færdes i for cyklister. Roskilde Kommune har efterhånden prøvet på mange måder at sikre rundkørslen, så den er mere trafiksikker for de bløde trafikanter.
- Ved årskiftet 2015-2016 byggede vi den om. Vi indsnævrede kørebanearealet, gjorde brostensarealet omkring midterøen mindre, fjernede det blå cykelfelt og plantede buskads, der hindrer udsynet henover rundkørslen, fortæller formand for Plan- og Teknikudvalget, Daniel Prehn.
- Alt sammen ting, der skal få bilisterne til at blive mere opmærksomme og sætte farten ned. Men desværre har det ikke virket godt nok.
- Siden 2009 er der registreret 20 uheld i den stærkt trafikerede rundkørsel. 17 uheld er med cyklister involveret og to uheld med fodgængere.
- Der kører tre buslinjer, herunder 202A, igennem fire af de fem vejgrene i rundkørslen.
- Helligkorsvej ved Kildegården er den travleste vej med over 8.600 køretøjer på et gennemsnitligt hverdagsdøgn.
- På den nordlige samt sydøst- og sydvestlige tilslutning kører der dagligt 4-5.000 køretøjer.
- Den laveste trafikmængde findes på Helligkorsvejs nordvestlige tilslutning, hvor der kun kører godt 1.000 køretøjer om dagen.
I februar var der sat videokameraer op i rundkørslen, så man kunne se, hvordan trafikken artede sig.
De i alt 120 timers videomateriale, der blev optaget, registrerede 113 konflikter i rundkørslen, hvoraf 73 er mellem en bil eller lastbil og en cykel. 53 gange kører bilen eller lastbilen ind i rundkørslen lige foran en cykel. 20 gange kører de ud uden at holde tilbage for cyklen, der er på vej rundt.
- Der er ingen tvivl om, at bilernes hastighed på vej ind i og på vej ud af rundkørslen er en stor del af problemet, siger Daniel Prehn.
- Derfor får vi nu lavet de såkaldte pudebump i alle fem vejgrene både ind og ud af rundkørslen. Jeg ved, at den samme type bump er etableret i fem rundkørsler i Slagelse Kommune de sidste par år. Her har de virket rigtigt godt, så jeg har store forhåbninger til løsningen.
I første omgang etablerer kommunen bump på Fælledvejs og Møllehusvejs nordlige vejgren i efterårsferien. Vi vil se placeringen an på disse to ben i nogle dage for at opnå erfaringer med, om den præcise placering er den rigtige, inden vi sætter bump på resten af vejgrenene i uge 43.
Der kommer også afmærkning med rumleriller ind mod midterøen, så cirkulationsarealet bliver endnu mindre.
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her