21. november 2019
En bus på vej over de nye hastighedsdæmpende bump i rundkørslen. Bussen er så bred, at det kun er de bagerste tvillingehjul der rammer bumpet.
gallery icon

Se billedserie

En bus på vej over de nye hastighedsdæmpende bump i rundkørslen. Bussen er så bred, at det kun er de bagerste tvillingehjul der rammer bumpet.
Foto: Jan Partoft
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Farligste rundkørsel sikres med bump

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Farligste rundkørsel sikres med bump
Roskilde Avis - 16. oktober 2019 kl. 19:28
Af Foto: Jan Partoft
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Rundkørslen, der forbinder Møllehusvej, Helligkorsvej og Fælledvej med hinanden, er et af de farligste steder at færdes i for cyklister. Roskilde Kommune har efterhånden prøvet på mange måder at sikre rundkørslen, så den er mere trafiksikker for de bløde trafikanter.

arrow Læs også: Farligste rundkørsel: Fare for ulykke fem gange i timen

- Ved årskiftet 2015-2016 byggede vi den om. Vi indsnævrede kørebanearealet, gjorde brostensarealet omkring midterøen mindre, fjernede det blå cykelfelt og plantede buskads, der hindrer udsynet henover rundkørslen, fortæller formand for Plan- og Teknikudvalget, Daniel Prehn.

- Alt sammen ting, der skal få bilisterne til at blive mere opmærksomme og sætte farten ned. Men desværre har det ikke virket godt nok.

Rundkørslen på Helligkorsvej
  • Siden 2009 er der registreret 20 uheld i den stærkt trafikerede rundkørsel. 17 uheld er med cyklister involveret og to uheld med fodgængere.
  • Der kører tre buslinjer, herunder 202A, igennem fire af de fem vejgrene i rundkørslen.
  • Helligkorsvej ved Kildegården er den travleste vej med over 8.600 køretøjer på et gennemsnitligt hverdagsdøgn.
  • På den nordlige samt sydøst- og sydvestlige tilslutning kører der dagligt 4-5.000 køretøjer.
  • Den laveste trafikmængde findes på Helligkorsvejs nordvestlige tilslutning, hvor der kun kører godt 1.000 køretøjer om dagen.

I februar var der sat videokameraer op i rundkørslen, så man kunne se, hvordan trafikken artede sig.

De i alt 120 timers videomateriale, der blev optaget, registrerede 113 konflikter i rundkørslen, hvoraf 73 er mellem en bil eller lastbil og en cykel. 53 gange kører bilen eller lastbilen ind i rundkørslen lige foran en cykel. 20 gange kører de ud uden at holde tilbage for cyklen, der er på vej rundt.

- Der er ingen tvivl om, at bilernes hastighed på vej ind i og på vej ud af rundkørslen er en stor del af problemet, siger Daniel Prehn.

- Derfor får vi nu lavet de såkaldte pudebump i alle fem vejgrene både ind og ud af rundkørslen. Jeg ved, at den samme type bump er etableret i fem rundkørsler i Slagelse Kommune de sidste par år. Her har de virket rigtigt godt, så jeg har store forhåbninger til løsningen.

I første omgang etablerer kommunen bump på Fælledvejs og Møllehusvejs nordlige vejgren i efterårsferien. Vi vil se placeringen an på disse to ben i nogle dage for at opnå erfaringer med, om den præcise placering er den rigtige, inden vi sætter bump på resten af vejgrenene i uge 43.

Der kommer også afmærkning med rumleriller ind mod midterøen, så cirkulationsarealet bliver endnu mindre.

arrow 13-årig torpederet i ulykkesrundkørsel: Ældre bilist stak af
31. maj 2019 kl. 11:45 Opdateret: kl. 12:02

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk