10. juli 2020
Med 449 kilometer på en opladning (WLTP-norm) kan man komme vidt omkring i en Hyundai Kona electric.
gallery icon

Se billedserie

Med 449 kilometer på en opladning (WLTP-norm) kan man komme vidt omkring i en Hyundai Kona electric.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: En uge i elbil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En uge i elbil

Denne testkører kom både ud at flyve og ned på jorden med Hyundai Kona electric

Opdateret 28. maj 2020 kl. 09:44
Roskilde Avis - 28. maj 2020 kl. 05:29
Af Tomas Skov
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

For en skribent, der dagligt kører til Roskilde i sin sølvgrå Volvo V40 1,8 fra 2002, er den pludselige overgang til en spritny Hyundai Kona electric vel nærmest at beskrive som et kvantespring ind i det, der ligger hinsides fremtiden.
Der er bestemt ligheder mellem de to: fire hjul, rat, sidepejle og den slags. Og så er der en række forskelle.

Kørsel på knapper

Hyundai Kona electric lugter afgjort bedre end Volvoen. Ude som inde er designet glat og futuristisk, og det digitale instrumentbræt med tilhørende infotainmentsystem har ikke meget tilfælles med det, jeg er vant til.

Jeg har fået udleveret en nøgle til at åbne bilen med, men den skal ikke i tændingen. Her trykker jeg blot på en knap, hvorefter elmotoren starter med en opmuntrende digital melodi. Håndbremse og gearstang er sendt på pension, og i stedet er der knapper til parkering samt kørsel fremad og bagud.

Langt til næste opladning

De to pedaler opereres kun med højre fod, så efter et tryk på rette knap er det blot at træde på speederen, hvorefter jeg lydløst accelererer med en for mig helt uhørt lethed. Den over to ton tunge familiebil bruger blot otte sekunder på at nå de 100 kilometer i timen, og fremdriften foregår i én lang, glidende acceleration, mens min overkrop mases bagud i førersædet.

Med den store 64 kWh batteripakke under sædet har jeg 204 hestekræfter under motorhjelmen, og ifølge displayet nu knap 450 kilometer (WLTP-norm) foran mig, inden jeg behøver at tænke på at finde en ladestander. Tilmed har bilen såkaldt regenerative bremser, som oplader batteriet under opbremsninger. Jeg kan altså med sindsro tage på langfart, selv om den store 10,25 tommer touchskærm uophørligt oplyser mig om nærmeste lademulighed, efterhånden som jeg glider gennem landskabet.

Ud at flyve

På motorvejen opdager jeg snart, at elbilen kan indstilles til forskellige køretilstande. Ved et tryk på en knap skifter jeg mellem 'economic', 'comfort' og 'sporty', og hvis jeg synes, at der var trækkraft i elmotoren i standardindstillingen på 'economic', ja, så får den lige et ekstra pulver i 'sporty', hvor jeg nærmest svæver henover vejbelægningen.

Jeg må konstant skæve til speedometeret og lette foden fra speederen, for rystelser og kabinestøj er fuldstændigt fraværende selv ved min, indrømmet, lidt for høje fart i overhalingsbanen.

Kamp om pladsen

Hyundai Kona electric har udmærket plads til fem passagerer, og så er der blevet plads til et bagagerum på 332 liter, hvilket er noget mindre end, hvad jeg er vant til i min gamle stationcar.
Én af mine venner har for nylig købt en Tesla Model 3, og her er der, udover bagagerummet i bagenden af bilen, plads til et par tasker i et rum under kølerhjelmen.

Det var således med en vis ærgrelse, at jeg hævede kølerhjelmen på Hyundai Kona electric, blot for at konstatere, at motoren her har fået al pladsen.
Så den familie, der finder plads i elbilen, bliver altså nødt til at rejse let. Dog skal det siges, at bagsæderne kan lægges helt eller delvist ned, og således kan man nå op på en samlet bagageplads på 1.114 liter.

Opladning blev en fuser

Jeg kan fylde benzin på min Volvo i søvne, men da jeg ikke er det store tekniske geni, så jeg så frem til min første opladning med en vis spænding.
Ladestanderne står på stribe på Schmeltz Plads, og de ligger i bekvem afstand fra min arbejdsplads, så det var et oplagt sted at gøre den første erfaring en tidlig morgen.
Til min store overraskelse var det aldeles uproblematisk at bippe ladestanderen med min udleverede chip, hvorefter jeg kunne tilslutte ladekablet til stander og bil.

På displayet på instrumentbrættet lyste nu en rød ledning, hvilket betryggede mig i, at Hyundai'en nu sugede strøm i sig. Jeg savnede lidt et lyn henover det viste batteri som en endelig bekræftelse på, at optankningen var i gang, men jeg gik ikke desto mindre på arbejde i forvisning om, at bilen ville være mere end køreklar ved frokosttid.
Min forundring var derfor stor, da jeg fire timer senere må konstatere, at der fortsat står '6 procent' på touchskærmen.

Min køreoplevelse i Hyundai Kona electric havde været ren magi - men trods mange forvisninger fra teknikken om det modsatte var min første opladning altså en fiasko.- - Der er jo forskellige eludbydere, og du skal bruge Clever og ikke E.On, fortæller bilforhandler Preben Mortensen efterfølgende.
Aha. Jeg ser frem til et nyt forsøg.

Sommerpakken giver 50% rabat på entré til mange oplevelser som f.eks. museer. Benytter du dig af de gode tilbud ?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk