
- Udsigterne for Roskilde som handelsby er faktisk ganske lyse, sammenlignet med mange andre steder. Men mørke skyer truer også her, hvis forretningerne i det historiske centrum og kommunen ikke forstår at forny sig.
Sådan sammenfatter erhvervsdirektør Jesper Steen Christensen fra den lokale afdeling af Danske Bank resultaterne for Roskilde i en ny stor undersøgelse, som pengeinstituttet har udarbejdet.
- Roskilde har et godt udgangspunkt, og handelslivet klarer sig bedre her end i de fleste andre byer. Det er der så en række grunde til, forklarer Jesper Steen Christensen.
God købekraft
Roskildes handelsliv bliver hjulpet af en høj købekraft hos mange af kommunens indbyggere. Det giver kunder til specialforretninger med høj service og et kvalitetspræget varesortiment, som der findes en række af i Bymidten.
- Disse 'fyrtårne' er med til at trække kunder til fra et stort område og findes ikke mindst indenfor fødevare - mens det ser lidt sværere ud for flere områder med nonfood. Her er elektronik-branchen og sportsudstyr blandt de brancher, som er på vej ud af mindre butikker i centrum for at slå sig ned i større lokaler i udkanten af byen.
- Vi har så attraktivt et centrum med det historiske torv og andre bygninger, at det nu tiltrækker folk helt fra Københavns-området. De foretrækker at tage hertil fremfor Torvehallerne på Israels Plads.
- Men det består ikke af sig selv. Vi skal sørge for flere oplevelser i byen - og flere boliger i centrum, så her ikke virker så tomt udenfor åbningstiderne, som også bør udvides, mener Jesper Steen Christensen.
Må følge nethandel
Ingen butikker kan længere ignorere nethandel, og flere af dem har allerede gode resultater ved også at satse på dette område.
- Hvis man ikke er parat til at følge med her, vil det gå galt. Vi kan se, at i Storbritannien, USA og Tyskland udgør nethandel allerede en meget større andel, og det kommer også til os, forklarer Danske Bank-direktøren.
- I dag har Roskilde fortsat mange velstående ældre, der ønsker at handle i de fysiske forretninger. Men de unge handler i højere grad på nettet, og dem skal man også have fat i for at klare sig på lidt længere sigt.
- En anden vigtig faktor er kundernes loyalitet, og den kan de enkelte butikker bl.a. sikrer gennem en udstrakt service og personlig betjening. Det er jo en af de ting, som man ikke kan få på nettet, forklarer Jesper Steen Christensen.
tk
Kommentarer
Vi ønsker en åben og livlig debat på sn.dk, og opfordrer alle til at kommentere, udveksle viden og stille spørgsmål. Debatten skal foregå i en ordentlig og respektfuld tone. Redaktionen fjerner indlæg, der ikke lever op til SN.dks retningslinjer og gældende lovgivning. Se retningslinjerne her