19. august 2019
Om to år falder festival og Tour de France-start til en gigantisk fest for Roskilde. (Grafik: Bente Johansen)
Om to år falder festival og Tour de France-start til en gigantisk fest for Roskilde. (Grafik: Bente Johansen)
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kommentar: En fest for Roskilde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommentar: En fest for Roskilde
Roskilde Avis Paperboy - 16. juli 2019 kl. 00:04
Af redaktør Torben Kristensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

'Engang frygtede vi, når Festivalen kom til Roskilde - nu frygter vi, hvis den en dag skulle forsvinde'.

(Lisbeth Olsen, borgmester i Roskilde 1978-86)

ROSKILDE FESTIVAL RUNDER NÆSTE ÅR DE 50, og jubilaren lever heldigvis i bedste velgående til stor glæde for hele byen og kommunen. Den netop veloverståede 49. udgave blev et nyt bevis på, hvad velorganiseret frivillighed fortsat kan udrette i en ellers stadig mere professionel verden.

De positive virkninger af festivalen for Roskilde-området kan stort set ikke overdrives. Direkte og indirekte leverer det store arrangement på Dyrskuepladsen med sine egne tilskud, der går til alt lige fra kunststofbaner til julehjælp for børnefamilier, et afgørende bidrag til byen.

MEN FORENINGERNES OVERSKUD gennem titusinder af frivilliges arbejde er faktisk endnu vigtigere. Sidste år hentede de et overskud på over 30 mio., der f.eks. går til fodboldklubber, spejdere, børneinstitutioner og meget andet godt. Hvis kommunen selv skulle betale alt, stod vi foran en pæn skattestigning for alle roskildensere.

Festivalens allerstørste påvirkning på Roskilde ligger dog på det mentale og bevidsthedsmæssige plan. Gennem mange års indsats ude på Dyrskuepladsen har titusinder af roskildensere lært, at frivillige i fællesskab kan udrette meget store ting, når de solidarisk arbejder sammen. Den erfaring præger Roskilde både politisk og kulturelt på mange måder.

FESTIVALEN ER SÅ STOR EN SPILLER i byen, at den selvfølgelig også bliver udsat for kritik. På Facebook-siden hos Roskilde Avis var der f.eks. en stribe indlæg, der skældte ud over, at næsten ingen af deltagerne efterhånden kommer ind til byen for at købe ind, sådan som det skete tidligere.

Inden jeg for 10 år siden kom tilbage til avisen som redaktør, var jeg formand for butiksbestyrelsen hos Brugsen i Algade. Her husker jeg, hvordan uddeleren og personalet havde travlt med at finde særlige varer frem hvert år til Festivalen. Så stod den på toastbrød, guldbajere og kirsebærvin, som bl.a. svenskerne og finnerne var meget glade for. Sådan er det ikke mere, men det er altså ikke Festivalens skyld.

NÅR FOLK NU BLIVER ude på Dyrskuepladsen, er det især, fordi de kan købe langt de fleste ting på pladsen. Festivalen har været nødt til at sørge for et stort udbud på stedet, fordi den jo også konkurrerer med andre arrangementer om at tiltrække kunderne, der ikke gider gå ind til byen, hvis de kan få varerne tæt på.

Ingen kan tvinge kunderne til at handle bestemte steder, og nogle af Festivalens kritikere, er sikkert også de første til i øvrigt at hylde princippet om kundernes frihed til at vælge, hvor de vil lægge deres egne penge.

EN ANDEN DEL AF PROBLEMET er, at Festivalen ikke længere har ret mange udenlandske gæster, der samtidig gerne ville besøge en historisk by som Roskilde. Nu er gennemsnitsalderen på pladsen kun 24 år, og 80 pct. af dem kommer fra Hovedstadsområdet. I mange tilfælde er det gymnasie- og efterskoleklasser, der mødes igen til et træf og hygger sig sammen, mens de har nok i sig selv.

Hvis de så mangler noget, kan de jo bare ringe til forældrene, der ikke bor så langt væk og gerne kommer drønende med forsyninger. F.eks. hørte jeg om en mor fra Smørum, der kom farende med isterninger og varmt vand til sin curling-unge, og det kan Roskildes Bymidte jo aldrig konkurrere med.

DISSE NYE KENDSGERNINGER bliver svære at ændre. I stedet for at beklage sig, gælder det om at få det bedste ud af mulighederne. Festivalen fortsætter i Roskilde og tilfører vores by rigtigt mange penge hvert år.

En gæst bruger i gennemsnit 1.000 kroner om dagen på pladsen, og de fleste er her mindst en uge. Rundt regnet giver det altså 700 mio. kroner, og dertil kommer andre 200 mio. i entré-indtægter. Selv om mange af disse penge ikke bliver i Roskilde, er det alligevel en enorm økonomisk indsprøjtning til vores by, hvilket gør os rigere på mange måder.

OM TO ÅR falder Festivalens sidste dag oven i købet sammen med Tour de France-start i Roskilde, og så ventes yderligere 300.000 mennesker til byen. Nu har jeg godt set, at det danske selskab, der står for arrangementet, i høj grad har overdrevet de positive effekter og set bort fra nogle af udgifterne.

Men det ændrer jo ikke noget på, at resultatet fortsat vil blive godt.

TOUR-ARRANGØRERNE PÅSTOD f.eks., at der var over en milliard seere over hele verden til transmissionerne som tv-kanalen France 2/3 står for. Nu viser det sig, at tallet måske i virkeligheden kun er 40 mio. seere eller lidt mere.

Men når starten på den første rigtige landevejs-etape højst vil koste Roskilde 20 mio. kroner, så er resultatet jo alligevel, at vi på den måde kommer ud til et enormt antal potentielle turister for en pris af 50 øre pr. person. Det er i hvert fald den bedste og billigste turistreklame, jeg har hørt om, når billederne af vikingeskibe, domkirken og Orange Scene til den tid toner frem på skærmen rundt om i hele Europa og på andre kontinenter.

Derfor er der grund til både nu og om to år at glæde sig over det ekstra store arbejde, der bliver lagt i at skabe:

EN FEST FOR ROSKILDE

Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS PAPERBOY
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk