23. oktober 2019
Gennem mange år har Claus B. bidraget med mange projekter til Roskildes udvikling. Nu lægger kommunen op til at ?skive ham af? fra hans egen idé om Røde Port-projektet. (Arkivfoto: Erling J.)
Gennem mange år har Claus B. bidraget med mange projekter til Roskildes udvikling. Nu lægger kommunen op til at ?skive ham af? fra hans egen idé om Røde Port-projektet. (Arkivfoto: Erling J.)
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Kommentar: Claus B. har fortjent bedre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kommentar: Claus B. har fortjent bedre
Roskilde Avis - 17. juni 2019 kl. 00:18
Af Torben Kristensen
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

INDENFOR JOURNALISTIK GÆLDER ophavsretten, hvor man ikke bare kan skrive lange afsnit af efter en kollega - uden at det koster penge. Tilsvarende regler gælder indenfor litteratur og en række andre brancher, hvor opfindere og idéfolk kan tage patent på deres opfindelser.

Når det gælder byggeri og udviklings-projekter, er der helt andre bestemmelser, og det kan være forståeligt nok. Men alligevel virker den beslutning, der nu er lagt op til i Roskilde Byråd omkring Røde Port-projektet, meget mærkelig.

GENNEM MERE END 10 ÅR har den lokale arkitekt Claus B. Hansen, der kom med ideen om at anvende de øde spor på øst og sydsiden af Roskilde Station, arbejdet med et projekt, der vil skabe over 1.000 nye arbejdspladser og give ny udvikling i hans hjemby. Den slags folk fortjener normalt opbakning og støtte - fremfor benspænd.

Alligevel ser det nu ud til, at et flertal i byrådet er indstillet på at tage optionen til hans eget projekt fra ham, så andre nu kan overtage opgaven.

ARGUMENTET FOR DET kommer åbenbart fra toppen af Teknisk Forvaltning og går ud på, at Roskilde Kommune lettere og hurtigere kan gennemføre projektet i et direkte samarbejde med staten, der fortsat ejer en stor del af det baneterræn, som skal bruges til byggeriet.

Samtidig anføres, at planerne om måske at føre S-tog til byen, kan komme i vejen for byggeriet. Det sker, selv om S-toget i givet fald skal placeres på den modsatte side af de gennemgående spor end Røde Port-byggeriet, der skal ligge syd for stationen.

DE TEKNISKE ARGUMENTER kan være svære at sætte sig ind i, men så kan man vel bare holde sig til almindelig fairness og rimelighed.

Er der overhovedet sket noget nyt, som gør det nødvendigt, at tage optionen på at opføre Røde Port, fra Claus B. Hansen, når det nu er hans idé?

SELVFØLGELIG VIL HAN TJENE GODT på at gennemføre projektet. Men han har også arbejdet med sagen i mere end 10 år og brugt mange millioner kroner på, at det nu kan sættes i gang, når staten afgiver arealet til Roskilde.

Ind til videre har vi jo et system med en 'blandings-økonomi' her i landet. Dvs. at private firmaer står for produktion og service, mens det offentlige i stat, region og kommuner regulerer og omfordeler, så der ikke bliver 'vild kapitalisme' eller samfundets svageste lades i stikken.

VI TALER IKKE OM EN PROFIT-JÆGER, der lige dumper forbi og tømmer et selskab for alle værdier, lukker arbejdspladserne for så at forsvinde med alle pengene.

Lige siden han som ung spillede på RB 06's bedste fodboldhold, har Claus B. Hansen bevist, at han gerne vil gøre en indsats for sin hjemby. Blandt hans mange fine resultater i Roskilde er stationscentret, havnen, den store tribune i Roskilde Idrætspark samt det flotte indkøbscenter RO's Torv ved Københavnsvej.

JEG KAN IKKE GENNEMSKUE, hvilke motiver kommunens topforvaltning har til at komme med sådan et oplæg.

Men de hidtidige erfaringer, hvor man selv er gået ind og selv har villet styre store projekter i detaljer, er ikke særligt imponerende. Hverken når det gælder p-huset på Sortebrødre Plads, den nye svømmehal på Bymarken, dige-byggeriet ved Jyllinge Nordmark eller indretningen af Stændertorvet.

NU SKAL SAGEN IGEN DISKUTERES på det kommende møde i byrådet, hvor man kan håbe på, at en form for eftertanke melder sig.

Roskilde har ingen interesse i at jage foretagsomme folk ud af byen - enten de er lokale eller tilflyttere. Tværtimod er der brug for alle gode kræfter og ideer for at skabe yderligere udvikling og velfærd til fordel for alle indbyggerne.

Derfor synes jeg, at kommunen vil gøre ret i at forlænge optionen med den lokale udvikler, der allerede har skabt så meget i Roskilde:

CLAUS B. HAR FORTJENT BEDRE

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk