22. oktober 2019
Roskildes elbusser drives af Umove, der har bygget et nyt busanlæg på Lykkegårdsvej. Ramadan Elmaze sidder bag rattet.
gallery icon

Se billedserie

Roskildes elbusser drives af Umove, der har bygget et nyt busanlæg på Lykkegårdsvej. Ramadan Elmaze sidder bag rattet.
Foto: Jan Partoft
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Fotoserie: Elbusser overrasker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fotoserie: Elbusser overrasker
Roskilde Avis - 09. juni 2019 kl. 00:10
Af Tekst og foto: Jan Partoft
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk
Larm og rystelser er fortid for chaufførerne hos Umove

I lidt mere end en måned har lyden fra dieselbusser været begrænset i Roskilde, efter at de kommunale busruter er gået over til eldrift. Busserne er helt nye, og det er selskabet Umove, der står for driften af dem for Roskilde Kommune og Movia.

- Selv om det er helt nyt med elbusser, så har der været ganske få problemer med de nye kinesiske busser, siger driftsassistent og chauffør Ramadan Elmaze fra Umove.

- Leverandøren af busserne, Yutong, har været hurtig til at rette de små fejl, der har været.

Umove har købt 20 elbusser, der har base på et helt nyanlagt busanlæg på Lykkegårdsvej. Her er der ladestandere og en bygning med mandskabsfaciliteter, værksteder og vaskeanlæg.

Langt på en opladning
Busserne står alle til opladning hver nat, så de er klar til dagen ruter, når chaufførerne møder ind om morgenen.

- Vi har endnu ikke oplevet, at busserne kommer hjem med batterimåleren helt i bund, fortæller Ramadan Elmaze.

- Indtil nu har de kørt længere på en opladning, end vi var blevet stillet i udsigt, det ser ud til, at de kan klare op til 500 kilometers kørsel på en opladning.

- Vi ved ikke om det også kommer til at gælde, når det er rigtig koldt, da vi endnu ikke har kørt en vinter. Men der er mange steder i Kina, hvor det er rigtig koldt om vinteren, og her bruger de elbusser.

Klar tale i bussen
Busserne er næsten lydløse når de kører. Det har givet chaufførerne nye oplevelser, når de sidder bag rattet på deres ruter.

- Nu kan vi høre, hvad der bliver talt om i bussen. Snakken har ellers altid været overdøvet af motorlarmen, siger Ramadan Elmaze.

- Der er så stille, at vi har fået skruet ned for instrumentlydene, for det larmede alt for meget med de høje bip. Det var blandt andet, når vi havde blinklyset tændt.

- Chaufførerne er glade for at køre busserne, der er hverken larm eller rystelser fra motoren. Til gengæld skulle vi vænne os til, at busserne accelererer langt hurtigere, man skal passe på, for de er hurtigt oppe i fart.

Fuld eldrift
Elbusserne har kørt siden midten af april. Frem til slutningen af maj, har de 20 busser kørt omkring 150.000 kilometer tilsammen. Hvor langt de enkelte busser har kørt, har været afhængig af hvilke ruter, de har kørt på.

- Nogle af busserne har kørt næsten 10.000 kilometer og andre mindre, siger Ramadan Elmaze.

- Vi har 11 busser med røde hjørner, det vil sige A-busser, og seks almindelige busser i drift til dagligt. De sidste tre er reserver, der kan sættes ind, når der er behov.

Busanlægget på Lykkegårdsvej er start- og endestation for bussernes daglige drift. Men nogle gange skal der ske chaufførskift på bussernes endestationer. Til det formål har Umove et par elbiler, som chaufførerne bruger til at komme frem og tilbage med. Så al virksomhedsdrift er elektrisk på busanlægget.

FotoTil at holde de 20 busser i daglig drift har Umove omkring 60 mand til at klare opgaven.

Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk