21. september 2019
Vinderprojektet med den store tunnel under stationen, set fra Hersegade.
gallery icon

Se billedserie

Vinderprojektet med den store tunnel under stationen, set fra Hersegade.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Claus B. ryger ud af Røde Port: Kommunen vil køre med staten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Claus B. ryger ud af Røde Port: Kommunen vil køre med staten
Roskilde Avis - 12. juni 2019 kl. 11:44
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

Idémanden bag det store Røde Port-byggerå på sydsiden af Roskilde Station, den lokale arkitekt Claus B. Hansen, ser nu ud til at ryge ud af det projekt, som han har arbejdet på gennem mere end 10 år og lagt et kæmpemæssigt arbejde samt mange penge i.

arrow Læs også: Svar fra Claus B.: Kommunen opfinder nye grunde til at smide mig ud

Sådan er situationen efter den beslutning, som et flertal i Byrådets centrale Økonomiudvalg, traf ved sit møde onsdag formiddag.

Herefter vil kommunen selv i et direkte samarbejde med staten, der fortsat ejer en del af grunden, hvor det skal bygges stå for den videre planlægning og udvikling.

Begrundelsen er, at projektet efter flertallets opfattelse er gået i stå, og det bliver nemmere og hurtigere at gennemføre, hvis kommunen og staten arbejder direkte sammen om at få det gennemført.

Her henviser man til, at staten har krævet det hele udsat, mens det undersøges, hvor et eventuelt S-tog bedst kan placeres ved Roskilde Station.

Falsk argument
Claus B. Hansen har stået for mange store udviklings-projekter i Roskilde - som f.eks. busstationen, havnen og RO's Torv - og har i Roskilde Avis modsagt dette argument.

Han henviser til, at den statslige undersøgelse i virkeligheden allerede er gennemført. Her er konklusionen, at S-togets holdeplads skal placeres på nordsiden af de nuværende spor og øst for den gamle stationsbygning, hvor der nu er p-pladser.

Derfor får et S-tog til Roskilde ikke nogen betydning for Røde Port-byggeriet, der skal være på den modsatte side af stationen ved Ny Østergade og Køgevej, forklarer han.

Flertallet, som bestod af S-SF-R og El mente dog, at S-togs undersøgelsen vil sinke og ændre på forudsætningerne ved Røde Port-byggeriet, og de valgte derfor ikke at forlænge den option, som Claus B. Hansen hidtil har haft.

I byrådet
Oppositionen fra V-K-O mente derimod, det var en urimelig behandling af en ihærdig lokal erhvervsdrivende, og de forlangte derfor sagen behandlet i byrådet.

Efter Økonomiudvalgets møde ville borgmester Joy Mogensen onsdag middag ikke kommentere sagens enkeltheder, men sagde blot:

- Røde Port er et meget godt og vigtigt projekt for Roskilde, og derfor er det meget vigtigt, at vi nu får det gennemført hurtigt, efter alle de år, som det har været på vej. Når staten nu ejer en stor del af arealet, må vi have dem med, så vi kan få det gennemført.

Røde Port-projektet omfatter over 500 nye lejligheder, mange kontorer og forretninger samt et stort hotel, hvilket bl.a. skulle skabe mere end 1.000 ekstra arbejdspladser i byen.

tk

Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk