24. juli 2019
Der bliver ikke drukket lige så mange bajere på værkstedet som i gamle dage. Til gengæld er der varmere. Jens Kjeldgaard har set det meste gennem 40 år hos Peugeot.
Der bliver ikke drukket lige så mange bajere på værkstedet som i gamle dage. Til gengæld er der varmere. Jens Kjeldgaard har set det meste gennem 40 år hos Peugeot.
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: 40 år med olie i blodet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

40 år med olie i blodet
Roskilde Avis Paperboy - 18. juni 2019 kl. 13:30
Af Tekst og foto: Tomas Skov
Kontakt redaktionen:sndk@sn.dk

- Jeg er på vej ned til frokost, siger Jens Kjeldgaard.

Klokken er ni om morgenen hos Peugeot, men eftersom den 57-årige mekaniker spiser morgenmad kl. 6:30, er sulten atter ved at melde sig.

En 10'er i timen
Jens Kjeldgaard startede i lære hos Peugeot på Elisagårdsvej som 17-årig til en timeløn på 10,25 kroner, og tirsdag 11. juni 2019 måtte han konstatere, at der var gået 40 år med at skrue på de franske biler. Efter ti år på Elisagårdsvej rykkede forhandleren til sin nuværende adresse på Maglegårdsvej i 1989, og den unge mekaniker rykkede med.

To topnøglesæt
Peugeot havde fået et folkeligt gennembrud i 1983 med 205'eren, så der blev stadig mere aktivitet både i salgsafdelingen og på værkstedet, der dengang var udstyret med to lifte og et enkelt trykluftbor. Mens nye biler blot skal til service for hver 25.000 kilometer, skulle datidens biler tilses allerede efter hver 5.000 kilometer, så der var konstant aktivitet hos de mange mekanikere og lærlinge, der dengang måtte deles om to topnøglesæt.

Greven og 'Fede'
- Det fungerede, fordi tempoet var et andet. I gamle dage var kunderne også tit med under service. Der var en storbonde fra Greve, som altid kom med en stor pose elefanter, og så gik han sammen med mekanikeren og ordnede bil, fortæller jubilaren.

En anden gang kom skuespilleren Benny Hansen, bedre kendt som 'Fede' i Matador, i sin 2.300 kubik røde Peugeot 504 Diesel.

- Han gav en omgang øl, og så sad vi i frokoststuen og hyggede os med ham, husker Jens Kjeldgaard.

Bajere og røverhistorier
Det var dengang, hvor mekanikerne fik tilskud til termoundertøj og træskostøvler. For det var koldt på værkstedet i vintermånederne, og man måtte tø trælågen op med kogende vand, så bilerne kunne komme indenfor.

- Det var et helvede om vinteren. Til gengæld var der mange drikkepenge dengang - og vi drak altid bajere og fortalte røverhistorier om fredagen efter arbejdstid. Så kom man hjem lidt halvfuld på knallert, fortæller mekanikeren.

Bedst at arbejde
I dag er både salg og værkstedsdrift noget ganske andet på Maglegårdsvej. I 1980erne blev der gennemsnitligt solgt en Peugeot om ugen, og et værkstedsbesøg kunne beskæftige en mekaniker næsten en fuld dag.

I dag sælger Peugeot omkring 1.000 nye og brugte biler om året, og der ryger 2-3 biller igennem hænderne på hver enkelt mekaniker dagligt.

- I dag er alt forpakket til service, så mekanikeren kan gå i gang med det samme. Det som en tandlægeklinik, hvor det hele ligger klar, når bilen kommer ind, fortæller Allan Vejlebo.

Jens Kjeldgaard er fulgt med tiden gennem sine 40 år hos Peugeot, og han har ingen planer om at ændre på sit arbejdsliv.

- Jeg har det bedst, når jeg er på arbejde. Jeg får simpelthen ondt i ryggen, når jeg ligger stille i ferien, siger han.

Tilmelding til nyhedsbrevet for DAGBLADET / ROSKILDE AVIS PAPERBOY
Nyhedsbrevet udsendes hver dag omkring klokken 13. BREAKING-nyheder udsendes efter behov.
* skal udfyldes

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk