18. september 2021
Kristian Pihl Lorentzen havde sat Venstres syn på trafikinvesteringer til debat.
gallery icon

Se billedserie

Kristian Pihl Lorentzen havde sat Venstres syn på trafikinvesteringer til debat.
Foto: Thomas Olsen
facebook icon twitter icon linkedin icon
print ikon
send til en ven ikon

Send til din ven.

X

Artiklen: Venstre vil kæmpe for motorvej mellem Ringsted og Roskilde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

OBS! Denne artikel er en betalingsartikel og kan derfor kun læses af abonnenter eller mod betaling.

Venstre vil kæmpe for motorvej mellem Ringsted og Roskilde
Ringsted - 22. november 2019 kl. 19:30
Af Ulla Jensen

Når Sjælland skal forbindes på kryds og tværs, er der stor iver efter at få lov til at bruge nogle af de mange milliarder, som næste års trafikforhandlinger i Folketinget skal fordele. Men en del vejprojekter møder tilsvarende stor modstand.

arrow Læs også: Debat: Flere veje skal føre til Roskilde!

Det gælder blandt andet en sydlig Ring 5, der skal forbinde Køge med Frederikssundsvej. Den har mødt stor folkelig - og nu også politisk - modstand. Derfor indgår en motorvej mellem Roskilde og Ringsted også i det reviderede kommissorium til en forundersøgelse af Ring 5 Syd. Den ekstra vejforbindelse skal forebygge trængselsproblemerne omkring hovedstadsområdet.

På et debatmøde i Ringsted om Venstres fremtidige trafikinvesteringer, blev motorvejen mellem Roskilde og Ringsted taget op.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen erklærede sig her som varm fortaler for vejføringen mod det midtsjællandske frem for at tilføje Køge Bugt-området endnu en motorvej.

Ikke V's kop te

- Det er ikke Venstres kop te, at vi maser endnu mere trafik ind igennem det samme område. Der er rigtig gode argumenter for, at man prøver at sprede trafikken på flere akser. Desuden - hvis man skal forfølge målet, at veje skaber vækst - giver det ikke vækst at bygge de samme steder, lød det fra trafikordføreren.

- Så vi har heldigvis fået drejet det sådan, så motorvejen mellem Ringsted og Roskilde også bliver undersøgt. Så al trafik, der kommer fra vest søger den vej op ad en otte sporet motorvej. Trafikken bliver fordelt på en god måde, og vi får en helt anderledes udvikling på Vestsjælland, i stedet for at have al udvikling i øst, sagde Kristian Pihl Lorentzen

Blandt de tilstedeværende var Morten Dahlin, der er folketingsmedlem for Venstre og medlem af Greve Byråd. Han er meget lidt gejstret for den sydlige Ring 5.

- Det giver ikke særligt meget mening for Køge Bugt-området og heller ikke for pendlerne, hvis de ikke skal den vej. Jeg tror, et alternativ, for eksempel en opgradering af vejnettet mellem Roskilde og Ringsted og videre fra Roskilde mod København, vil komme Midt- og Vestsjælland til gavn og være en smartere måde at anvende pengene, sagde han til DAGBLADET.

Problem for Femern

Men der var også kritik af forslaget.

- Hvis vi rykker motorvejen længere mod vest, får man et problem med dem, der kommer fra Femern, hvis svenskerne og tyskerne skal være med til at betale. Det er heller ikke ulogisk, at motorvejen ligger tæt på Køge, så kan folk springe første motorvej over og tage næste motorvej, lød det fra Niels Bruun de Neergaard fra Jystrup.

Der var nu overvejende støtte til ideen fra baglandet, der også omfattede flere sjællandske Venstre-borgmeste.

Stop i Ringsted

Den centrale motorvej var blot et af en række trafikoplæg, som Venstre bringer til debat forud for forhandlingerne med regeringen.

Skovvejens tredje etape, Rute 54 mellem Næstved og Rønnede og en ny statsvej på Stevns blev blandt andet vendt.

Lige som fremtidens kollektive trafik og mulighederne for at blive betjent i den sydlige del af regionen blev debatteret.

Her blev der slået et slag for at den fremtidige timedrift får et stop i Ringsted.

- Det har vi altid gået ind for i Venstre, og det vil vi kæmpe for. Det er et knudepunkt for det sydlige Sjælland og videre mod Jylland. Det synspunkt, tror jeg, at jeg deler jeg med min gode ven, Magnus Heunicke (S), lød det fra Kristian Pihl Lorentzen.

Som et led i Venstres nye politik om at nå mere ud til baglandet drager Kristian Pihl Lorentzen efter årsskiftet videre til de fire andre regioner med oplæg til debat om fremtidens trafikinvesteringer i Danmark.

arrow Ønske om førerløse busser, tog og ny motorvej
27. februar 2021 kl. 08:09 Opdateret: kl. 13:39
Synes du, at kommunen er der for dig?
 

Køb

Artikel eller billede

Skriv til:
abonnement@sn.dk

Nyt om

Navne

Send en e-mail til:
navne@sn.dk